Bliv inspireret af andre

Læs om, og bliv inspireret af, hvordan andre danske virksomheder har registreret deres IP-rettigheder i form af et patent, en varemærkeregistrering eller en designbeskyttelse og brugt deres registrering aktivt i deres forretningsstrategi.

Arbejder din virksomhed med produktudvikling i større eller mindre målestok, er der stor sandsynlighed for, at du med os som sparringspartner vil kunne opnå en række fordele i det fremtidige arbejde.

Som du kan læse i nedenstående cases, bistår vi danske virksomheder med at beskytte gode idéer og dermed gøre dem til virkelighed.

Vores kompetencer er ikke kun forbeholdt store virksomheder med mange ansatte. Et stort antal små og mellemstore danske virksomheder har en løbende dialog med os, fordi opfindsomhed, teknisk snilde og gode idéer heldigvis trives uden hensyntagen til omsætningens størrelse og antallet af ansatte.

OHIM er en forkortelse for Office for Harmonization in the Internal Market. OHIM varetager og registrerer varemærke- og design ansøgninger i EU.

ohim_logo

Næste gang bliver vores lakrids svær at kopiere

De fleste danskere kender i dag LAKRIDS by Johan Bülow. Alligevel forveksler mange forbrugere Bülows gourmetlakrids med de mange konkurrerende produkter, der bliver solgt i lignende dåser. At skabe og sikre unikke kendetegn var nemlig i første omgang ikke tænkt ind i virksomhedens strategi. 
 
Bulow

Nu lader vi os ikke skræmme mere

Selv et barn kan sige 'Bullitt', så cykelproducenterne Larry vs Harry vidste, de havde fundet på et godt navn til deres nye smarte ladcykel, som risikerede at blive kopieret. I dag kan de sætte symbolet ® bag navnet på den populære cykel, der bliver solgt til 50 lande - og selv Volkswagen kan bare komme an. 
 
Bullitt

Vores patent gør det sikkert at samarbejde

På få måneder blev en god idé ved køkkenbordet omdannet til en patentansøgning, og i dag er magnetvirksomheden Mag’n’Move attraktiv at samarbejde med, fordi ingen andre kan løbe med deres idé om at sætte hylder op med stærke magneter. 
 
Mag'n'Move

Rettigheder er vores hegnspæle

På få år er danske Shark Solutions blevet verdensledende i at genanvende lim fra bilruder som erstatning for andre råmaterialer. For at sikre sin markedsposition har Shark Solutions beskyttet de unikke kendetegn i virksomheden. 
 
Shark_solutions

Tivoli er ikke hvermandseje

Stort set hver uge får Tivoli krænket sine rettigheder på den ene eller anden måde, og de hånd­hæver dem hårdt. Ulempen ved et populært brand er, at alle vil have en lille del af det.

 
Tivoli

Nu skal vores patenter bruges strategisk

Siden etableringen i 1987 har Dansk Minkpapir udtaget omkring 35 hovedpatenter på produk­ter og maskiner, der kan effektivisere og forbed­re bearbejdningen af minkskind.

 
Dansk Minkpapir

Nogen har købt mit navn i Kina

Designeren Charlotte Sparre har til sin store overraskelse opdaget, at nogen har registreret hendes varemærke Charlotte Sparre i Kina, og dermed afskåret hende fra en fjerdedel af ver­densmarkedet. Det vil hun ikke acceptere.

 
Charlotte Sparre

Registreringer helt afgørende for forsat succes

Shamballa Jewels har haft overvældende succes de seneste år. Med successen følger opmærk­somhed – også fra dem, der forsøger at lukrere på navn og produkt. Derfor betyder beskyttelse af IP-rettigheder mere og mere for den eksklusi­ve smykkevirksomhed.

 
Shamballa Jewels

Vi har tænkt i IPR fra starten

Selvom Conpleks Innovation i første omgang er et konsulenthus, er det tanken, at virksomheden med tiden skal udvikle egne produkter. Blandt andet derfor har man helt fra starten prioriteret og beskyttet sine immaterielle rettigheder.

 
Conpleks

Ingen skal lukrere på det, vi har skabt

Siden kosmetikvirksomheden Tromborg startede for snart otte år siden, har den haft 10-20 kopisager om året. Den går benhårdt efter alle krænkere, selv om det er både dyrt og tidskrævende.  

 
Tromborg

Kombinationen af rettigheder gør os stærke

To unge iværksættere har opfundet og taget patent på et fikseringsprodukt til medicinalindustrien. Trods små midler har de prioriteret deres intellektuelle rettigheder højt, og det batter, fordi det sender et seriøst signal til omverdenen. 

 
HEDclips

Rosendahl giver piraterne kniven

Ved hjælp af varemærkeregistreringer og en benhård, konsekvent holdning til krænkere, er det lykkedes Rosendahl Design Group at begrænse piratkopieringen af deres produkter.

 
Rosendahl

Velkommen til Crimeville

Tag det pokkers varemærke alvorligt! Så enkel lyder opfordringen fra direktøren bag spiluniverset Crimeville. Efter seks års udvikling var virksomheden lige ved at tabe varemærket på gulvet, fordi det ikke var registreret
 

 
Crimeville

Et målrettet sprøjt af citron

Historien om citruspresseren SjUS starter i 2007 på en restaurant i Ukraine. Her sad Michael Hørup Møller, der på det tidspunkt var landechef i LEGO, til en vigtig forretningsmiddag i hvid skjorte og slips. Foran ham stod en krabbecocktail iført den obligatoriske citronskive. Da han klemte citronen, sprøjtede den – som så ofte før – også på den hvide skjorte. Episoden gjorde, at Michael Hørup Møller straks på sin serviet tegnede de første streger til citruspresseren SjUS, der nu er en realitet.

SjUS

Udenlandske patentansøgninger i overhalingsbanen

Danske virksomheder har nu mulighed for at få en væsentlig hurtigere sagsbehandling af deres patentansøgninger i udlandet via de såkaldte PPH-aftaler. Det har blandt andre Coloplast benyttet sig af. På kun to år har virksomheden fået et patent på det amerikanske marked.

Coloplast

IP-rettigheder er vores forretningsgrundlag

En personlig oplevelse på et hospital såede ideen til de engangsvarmepuder, som Jens Harder Højbjerg og virksomheden MicroWarm har søgt patent på og håber at afsætte i hele verden. Virksomheden har fra starten satset på at beskytte sine IP-rettigheder grundigt – især for at styrke sit forretningsgrundlag over for investorer, samarbejdspartnere og en eventuel fremtidig køber.

Curapax

Navn og logo er vore vigtigste aktiver

For en global virksomhed i modebranchen er der nok at holde styr på inden for IP-rettigheder. Navn, logo, støttebrands, slogans og designs skal beskyttes. Der skal overvåges og skrides ind over for krænkelser og tages stilling til det rene varemærketyveri, hvor konkurrenter sætter ECCO’s logo på helt anderledes sko.

Ecco

Styr på rettighederne giver tryghed

For en nystartet virksomhed står IPR-området sjældent øverst på listen af ting, man skal have styr på. Men det gør det for Henrik Lind fra Lindflora. Han bruger hele IPR-paletten og ser det som et vigtigt aktiv i virksomhedens fremtid.

Lindflora

Et plaster på stikket

Ideen er næsten så enkel, som den kan være. Martin Wenckens fandt i 2006 på at pakke en sukkerknald ind i et stykke plaster for at lindre smerte og hævelse ved bistik. Han har taget patent på sit plaster, der nu venter på at erobre verden.

Beepad

Succes kræver god beskyttelse

Det farvestrålende bomuldstøj af mærket björkvin hænger på stort set hver anden teenager. Tøjet er iøjnefaldende og populært, og netop derfor har björkvin valgt at varemærkeregistrere deres mærke.

Bjorkvin

Tumlinger klar til at indtage verden

Det nytænkende børnebestik Toddler var prisbelønnet for sit design, allerede inden produktet kom på markedet. Derfor var der ingen vej udenom at søge såvel design som navn og logo beskyttet. At tænke i intellektuelle rettigheder (IPR) er en selvfølgelig del af den lange proces fra idé til salgbart produkt, som producenterne Fabrikators har specialiseret sig i at håndtere.

Toodles

Tica Copenhagen kommer piratkopiering i forkøbet

Brainstorming i en faglig netværksgruppe kan resultere i lidt af hvert – for Tina Bremholm blev det startskuddet til et designeventyr med et produkt, som alle kvinder kan gøre brug af. Hendes støvleholder eller såkaldte ”Boot support” er snart klar til at erobre verden med designrettigheder i ryggen som beskyttelse imod piratkopiering.

Tica Copenhagen

LEMPO tjener penge på bevidst varemærkestrategi

Når man udvikler nye produkter, får man ofte registreret flere varemærker. Men som regel får man kun brug for det ene varemærke og resten ligger ubrugt hen. I stedet for at lade mærkerne ligge og forælde kan man opbygge en forretning ved at licensere disse varemærker.

Lempo

bObles har minimeret risikoen for piratkopiering

Visionen om at blive et internationalt kendt brand med design i verdensklasse var søstrene Louise og Bolette Blædel klar over ikke kunne realiseres uden fokus på beskyttelse af intellektuelle rettigheder (IPR). Deres designvirksomhed bObles var derfor ikke længe om at få både varemærkeregistreret firmanavnet og designbeskyttet deres ”tumlemøbler” til børn i både Danmark og Europa.

bobles

Varemærkeforfalskning stoppes allerede ved EU’s grænser

Et mindre firma har gennem flere år solgt overtøj på det danske marked. Oprindeligt foregik både design og produktion i Danmark, men i dag er produktionen flyttet til Kina. Der er brugt mange ressourcer på at markedsføre sig på det danske marked, og tøjet er kendt af de fleste danske forbrugere som et eksklusivt mærke.

Kina kopi

 



Sidst ændret: 25. juli 2014
Har du kommentarer til indholdet?