About the Danish Patent and Trademark Office

We fight for the innovative Denmark and strive to ensure that companies get the most out of their ideas.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om vores brug af cookies.

How we work

Business Insight

We know that rights can strengthen corporate competitiveness. Therefore, we work to ensure that our customers have the prerequisites to make qualified decisions benefitting their business. We do that through dialogue, professional insight and competent guidance.

Skilled Employees

Our employees are competent and dedicated. We engage relevantly, responsively and competently. And we work together to achieve our common goal: that companies can exploit the full potential of their ideas.

International Perspective

Our focus reaches beyond the borders of Denmark. The world has become more connected and intelligent. Therefore, we work to smooth the way for Danish companies to gain access to new markets, enabling export, growth and employment.

Job i Patent- og Varemærkestyrelsen

Vil du arbejde for at beskytte de gode idéer?

Er du ambitiøs, og vil du være med til at bane vejen for idéer og virkelyst i dansk erhvervsliv? Så er du måske vores nye kollega...

Læs om en karriere hos os

We strive for excellence in the innovative Denmark

The Danish Patent and Trademark Office is part of the Ministry of Industry, Business and Financial Affairs. We work to ensure that Danish companies have the rights to their own ideas in order create the best possible conditions for growth and development. Both within the borders of Denmark and beyond. For example, our work involves

  • creating the best possible framework for Danish companies to secure their rights nationally and internationally.
  • identifying the needs of companies and providing guidance on how to secure and exploit their rights.
  • granting patents and utility models and registering trademarks and designs.

How we are organised

 The Danish Patent and Trademark Office comprises 200 employees. You can get an overview of our organization, the Executive Board and managerial staff in the organisational chart.

See organisational chart

Kontrakter og årsrapporter

Mål- og resultatplan
Hvert år indgår Patent- og Varemærkestyrelsen en resultatkontrakt med Erhvervsministeriet. Kontrakten skal bl.a. sikre, at ministeriets mission og vision udmøntes gennem konkrete resultatmål.

Hent resultatplan

Se ældre

Arbejdsprogram
Erhvervsministeriet udarbejder hvert år et arbejdsprogram. Arbejdsprogrammet indeholder bl.a. mål for, hvordan ministeriet vil bidrage til at skabe gode vækstvilkår og flere job.

Hent arbejdsprogram

Se ældre

Årsrapport
Årsrapporten giver indblik i PVS’ udvikling i det forgangne år.

Hent årsrapport

Se ældre

Servicemål

I Patent- og Varemærkestyrelsen bestræber vi os på at levere vores ydelser hurtigt og af høj kvalitet. Derfor har vi opstillet en række servicemål, der opgøres en gang i kvartalet.
De aktuelle målinger gælder for 3. kvartal 2019.

Målsætning

95 % af de danske varemærkeansøgninger er vurderet første gang inden 3,0 måneder.

Status

Opfyldt med 98 %

Målsætning

95 % af danske grundansøgninger om patent er vurderet første gang inden 7 måneder.

Status

Opfyldt med 86 %

Målsætning

Levering af erhvervsservice på kendetegnsområdet inden for en på forhånd aftalt deadline i 95 % af opgaverne.

Status

Opfyldt med 100 %

Målsætning

Levering af erhvervsservice på teknikområdet inden for en på forhånd aftalt deadline i 95 % af opgaverne.

Status

Opfyldt med 99 %

Målsætning

Væsentlige webservices (dkpto.dk og PVSonline) er tilgængelige 99,5 % af tiden alle dage i tidsrummet 6-24.

Status

Opfyldt med 99,5 %

Målsætning

80 % af alle telefonopkald til Patent- og Varemærkestyrelsens kundecenter besvares inden for 20 sekunder.

Status

Opfyldt med 92 %