Beskyt dit navn og logo

Du kan beskytte dit navn og logo ved at registrere dem som varemærker. Sådan får du eneret til de kendetegn, dine kunder genkender dig på. Det kan forhindre andre i at snylte eller underminere det image, du opbygger gennem årene.

Det får du ud af at registrere et varemærke

Et varemærke sikrer dit brand

Varemærket er kernen i forbrugerens kendskab til din forretning. Derfor er varemærket en vigtig del af at beskytte det brand og omdømme, du opbygger hos dine kunder.

Varemærker kan forhindre kopister

Du kan bruge dit varemærke til at forhindre efterligninger og konkurrenter, der kopierer dit brand eller lægger sig for tæt op af det. Med et registreret varemærke står du væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

Et varemærke giver investorer sikkerhed

Hvis du ikke registrerer dit varemærke, kan du risikere at skulle trække dit produkt tilbage eller omdøbe det, fordi andre beviser, at du krænker deres rettighed. Derfor kan et registreret varemærke give forretningspartnere sikkerhed for, at deres investering er beskyttet

Læs mere om ansøgningen

Reform: Brandet er en essentiel del af forretningen, så det er varemærkebeskyttelsen også

For Reform er deres brand en essentiel del af forretningen, men virksomheden har ikke altid haft styr på sine immaterielle rettigheder: "I starten er der så meget andet, der fylder: penge, kunder - men ikke immaterielle rettigheder." I dag er virkeligheden en anden. Reform sælger deres køkkener i mere end 30 lande og har prioriteret at få deres varemærke beskyttet.

Hvilken type beskyttelse passer til din idé?

Svar ja eller nej til 5 spørgsmål. Det tager ca. 2 minutter, og du røber ikke hemmeligheder om din idé.

Tag testen

Giv dit varemærke et sundhedstjek

Hvis dit varemærke skal være beskyttet, skal du bruge det rigtigt. Derfor er det vigtigt, du løbende er opmærksom på, om der er sket væsentlige ændringer i brugen af dit varemærke.

  • Har du udvidet dit marked til andre lande? Men ikke dit varemærke?
  • Bruger du andre brands, du ikke har registeret?
  • Bruger du dit varemærke for mere, end det er registreret?
  • Har dit logo skiftet udseende?

Kan du svare ja til et eller flere af disse spørgsmål, så sidder vores kundeservice klar til at hjælpe dig med at give dit varemærke et sundhedstjek.

Ring til 4350 8301 for en uforpligtende snak, eller klik på knappen nedenfor.

Skriv til kundeservice

Hvordan vurderer en investor din idé?

En investor vil gerne vide, om du ejer rettighederne til din idé, fordi det giver frihed til at udvikle forretningen. Virksomheder bliver vurderet på tre ting, som de skal være godt forberedt på at præsentere i mødet med en investor:

  • Teamet - Har gruppen bag idéen de evner, der skal til for at gøre idéen til en god forretning?
  • Ideen - Det er vigtigt, at idéen er unik. Produktet eller forretningsmodellen skal være ny.
  • Skalerbarheden - Virksomheden skal være nem at skalere. Ventureinvestorer investerer sjældent i projektvirksomheder, hvor man skræddersyr løsninger fra kunde til kunde.

Få flere gode råd her

Kan en patentansøgning være en fordel, når du søger om finansiering?

Investorer betragter ofte patenter som en forudsætning for at foretage investeringer inden for teknologitunge brancher. Ny analyse lavet af Vækstfonden og Patent- og Varemærkestyrelsen viser en sammenhæng mellem virksomheders patenter og tidspunktet for finansiering.

Find her de vigtigste pointer.

  • En potentiel investor risikovurderer en attraktiv virksomhed, inden der investeres. Om du har indsendt en patentansøgning eller fået registreret et patent, kan have betydning for, om du kan opnå finansiering.
  • Ni ud af ti virksomheder, som ender med at få et patent, har allerede indleveret en patentansøgning, før de fik finansiering fra Vækstfonden.
  • Langt størstedelen af de virksomheder med patenterbare opfindelser, der opnår finansiering, har forholdt sig til deres rettigheder og udarbejdet mindst en patentansøgning, inden de ansøger om kapital udefra.

 

Læs hele analysen her

Tilmeld nyhedsbrev: Fra idé til forretning

Få inspiration, invitationer til events for iværksættere og nyheder direkte i indbakken. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Felter med (*) skal udfyldes

Vores kundekonsulenter sidder klar til at hjælpe dig med at beskytte dine ideer.

Ring til kundeservice på: 4350 8301
Har du brug for hjælp til at finde ud af, hvilken type af rettighed du kan søge? Eller har du brug for hjælp til din ansøgning? Vi sidder klar ved telefonen og hjælper dig videre.

Skriv til kundeservice