Drop kopivarerne - vælg ægte

4 ud af 10 danske unge mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, viser en ny omfattende undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation. For at gøre de unge forbrugere bedre til at spotte forfalskede varer, når de handler på nettet, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en ny digital kampagne, der hedder ’Drop kopivarerne - vælg ægte’.

Flere unge køber kopivarer

En ny omfattende undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation (EUIPO) viser, at danske unge har svært ved at spotte, om de køber den ægte vare eller et forfalsket produkt, når de handler på nettet. Hele 43% i alderen mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, men mange køber også forfalskede varer helt bevidst. 39% af de unge angiver, at de bevidst har købt kopivarer, hvilket er 2%-point højere end EU-gennemsnittet. Undersøgelsen viser samtidig, at de danske unge, som bevidst har købt kopivarer, især har købt: Tøj og accessories (13%), elektronik (11 %), fodtøj (9%) og hygiejneprodukter (9%).  

Om kampagnen

’Drop kopivarerne - vælg ægte’ er en indsats, der er målrettet unge forbrugere i alderen 18-24 år, da undersøgelser viser, at det især er de unge, der køber kopivarer. For at oplyse de unge om problemet, har vi lanceret denne kampagne sammen med satirikeren og internetpersonligheden, Martin Johannes Larsen, der er kendt af målgruppen. Et af formålene er at give de unge tips, så de kan styre udenom kopivarerne. Vi har placeret budskabet et sted, hvor vi ved, de kigger godt efter: Instagram, TikTok, Snapchat og Facebook. Se vores kampagnesite til de unge her

Følg kampagnen, og del vores budskab på Facebook 

Når unge køber kopivarer, kan de risikere...

At støtte organiseret kriminalitet

Sammenhængen mellem kopivarer og organiseret kriminalitet er veldokumenteret. Ved køb af kopivarer risikerer man at støtte organiserede kriminelle, som også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet - fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse eller tvangsarbejde.

Læs mere i rapporten 'IP crime and its link to other serious crimes'

At sætte deres helbred på spil

For producenter af falske varer er det profitten, der tæller. De bruger gerne billige, men sundhedsskadelige stoffer. Kopister behøver ikke at tænke på deres omdømme eller kvalitet, da det er originalproducenterne og forbrugerne, som lider skade. For eksempel kan forfalsket kosmetik, parfume og tøj mm. indeholde sundhedsskadelige stoffer. Et andet eksempel er forfalsket elektronik, såsom mobilopladere, der kan risikere at bryde i brand.

Læs mere i rapporten 'Dangerous Fakes: Trade in counterfeit goods that pose health, safety and environmental risks' 

At spilde deres penge

Ved køb af kopivarer, ved man ikke, hvilken vare man får – eller om rettighederne, man har som forbruger, overholdes. Kopister viser tit billeder af den ægte vare på deres hjemmeside, men sender en kopivare med posten. Man kan også opleve ikke at kunne komme i kontakt med personerne bag hjemmesiden, hvis man har spørgsmål eller reklamationer. Det er desuden godt at være opmærksom på, at kopivarer kan blive destrueret efter toldkontrol.

 

 

Hvad gør vi for at bekæmpe kopihandel?

  • Handlen med kopivarer er ikke et lille problem. OECD og EUIPO vurderer, at op til 2,5% af verdenshandlen og op til 5,8% af importen til EU er kopivarer. Danmark er blandt de lande, som yder en stærk indsats til bekæmpelse af handlen med kopivarer. 12 myndigheder samarbejder tæt i Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser om at bekæmpe problemet.
  • Forbrugerne kan søge hjælp på jegvælgerægte.dk og finde tips til, hvordan man undgår at købe kopivarer. Find tjeklisten til nethandel her.
  • Patent- og Varemærkestyrelsen driver ’Hotline om kopivarer’, som yder vejledning til både forbrugere og virksomheder - herunder om både forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister.

Læs mere på jegvælgerægte.dk

Vil du vide mere?

EUIPOs IP Youth Scoreboard 2022: Rapporten undersøger vanerne for unge mellem 15-24 år i alle EU-medlemsstater i forhold til at købe forfalskede varer og tilgå piratkopieret indhold.

Intellectual Property Crime Threat Assessment, 2022: Trusselsvurderingen, der er udarbejdet i fællesskab mellem Europol og EUIPO, beskriver bl.a. sammenhængen mellem IP-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU.

Status Reports on IP Infringement, 2020: Rapporten beskriver omfanget, anvendelsesområdet og konsekvenserne – både de økonomiske og ikke-økonomiske – af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder i EU.

Qualitative Study on Risks Posed by Counterfeits to Consumers, 2019: Undersøgelsen beskriver forskellige sundheds- og sikkerhedsfarer for forbrugere ved forfalskede varer.

Tak til Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO), som har finansieret kampagnen.