Ti stærkeste danske varemærker

Publiceret 01-08-2018
Nyhed

Det velrenommerede konsulenthus Brand Finance offentliggør i sin 2018 undersøgelse de 10 stærkeste danske varemærker.

billede af top-10 danske virksomheder og deres BSI score

Lego er det stærkeste danske varemærke i følge Brand Finances undersøgelse. Nye varemærker i top-10 er Matas, Chr. Hansen og Novo Nordisk. Tuborg, Lurpak og Nykredit må i 2018 undersøgelsen se sig presset ud af listen.

Indekset for de stærkeste varemærker er primært relateret til virksomhedens ”brand equity”, som er udtryk for den tryghed, tillid og image, der forbindes med varemærket. Det måles bl.a. gennem kendskabet til varemærket, kundernes loyalitet, virksomhedens omdømme, medarbejdertilfredshed m.v.

På disse parametre ligger Lego fortsat helt i top med en score på 90,6 ud af 100. Dette er et lille fald i forhold til 2017, hvor scoren var 92,7. Lego er også i følge samme undersøgelse fortsat det mest værdifulde danske brand målt i kroner og ører. Værdien anses for at være kr 47,920 mia., hvilket er et fald på procent i forhold til 2017, hvor varemærket blev estimeret til en værdi af 50 milliarder kr.

I 2017 blev Lego i Brand Finances rapport kåret til verdens stærkeste varemærke. I dette års rapport falder Lego til en 6. plads.

For et konkret produkt repræsenterer varemærket den juridiske beskyttelse, mens brand som begreb er bredere og omfatter markedsføringen og symboler, værdier m.v., der knytter sig til produktet.

Næststærkeste varemærke i Danmark tilhører ifølge undersøgelsen - lige som i 2017 - Pandora med en score på 78,8. Dette er også et lille fald i forhold til 2017, hvor scoren var 80,2. Pandoras varemærke vurderes til at være19,078 mod 19,2 milliarder i 2017.

Se den fulde liste for danske virksomheder her.

Mest værdifulde varemærke

Foruden det stærkeste varemærke, har Brandfinance også opgjort det mest værdifulde varemærke, hvor varemærkets styrke sættes i forhold til den andel af virksomhedens samlede salg, der kan henføres til varemærket. Det gøres bl.a. ved at se på den (potentielle) markedspris, hvis virksomheden licenserede sit varemærke ud til andre.

Her føres listen af de største amerikanske virksomheder med Amazon, Apple og Google som nr. 1, 2 og 3. Lego ligger nr. 222 på listen som eneste danske virksomhed i top-500.