Luksusbaby: Fra stuegulv til millionbrand på rekordtid

Publiceret 01-03-2022

Konkurrencen er benhård, når det kommer til børnemode. Men med tvillinger på armen sprang Ann-Louise Christine Aasted alligevel ud som iværksætter og lavede sin egen webshop med luksus børnetøj. 16-timers kundeservice, afsending af pakker til kl. 19 og personlige hilsner til alle kunder, blev opskriften til at skabe et yderst værdifuldt brand, der er afgørende at beskytte.

Stiftere af Luksusbaby Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær

Et højt energiniveau har både haft sine ulemper, men bestemt også sine fordele for iværksætter Ann-Louise Christine Aasted. På trods af flere forsøg fik hun aldrig gennemført en uddannelse efter 9. klasse. Hun fandt vejen, da hun slap energiniveauet løs på arbejdsmarkedet, hvor hun altid ydede dét ekstra. Hendes drive har været medvirkende til, at hun sammen med sin mand, Morten Grabowski Kjær, stiftede virksomheden Luksusbaby, der i dag er værdiansat til et trecifret millionbeløb.  

Barsel og founder i én

Idéen opstod, da hun for otte år siden var på barsel med sine tvillinger. Oveni begrænset søvn, bleskift og babygrin startede hun sin egen webshop baseret på salg af børnemode i høj kvalitet. Motivationen var aldrig at tjene penge, men at løfte markedet og indgå samarbejde med de helt rigtige brands: ”Jeg havde ikke tårnhøje mål eller drømme om at tjene penge. Det er vigtigt for mig, at ilden i projektet er interessen for virksomheden, og det vi laver, så vi har taget en dag ad gangen.”

Ann-Louise ramte Instagram på det helt rigtige tidspunkt. Hun lurede muligheden for at vise tøjet frem der, hvilket bestemt ikke var allemandsgreb for otte år siden. Eneste udfordring var, at hun ikke selv havde en profil. Derfor gik hun i skarp træning hos en veninde, så hun selv kunne eksekvere på sociale medier.

”Hvor nederen har vi ikke været at være til fest med?”

At det har kostet blod, sved og tårer er der ingen tvivl om. Ofte endte Ann-Louise og hendes mand med at skifte desserten ud med at besvare telefonopkald eller svare spørgende kunder på sms eller chat. Som hun selv siger: ”Hvor nederen har vi ikke været at være til fest med? Men vi forsøgte at arbejde lidt hårdere end vores konkurrenter.”

Suppleret med det faktum, at det i perioder var svært at finde en siddeplads i stuen, hvor de pakkede tøjet, giver et godt billede af Ann-Louises engagement: ”Jeg kan jo ikke sove om natten, hvis vi har fået en dårlig anmeldelse. At være iværksætter er en livsstil.”

”Selvfølgelig beskytter vi dét brand, som vi har bygget op gennem hårdt arbejde”

For Luksusbaby siger navnet alt om deres forretning, for ”hvem vil ikke gerne have luksus til sin baby?” Ann-Louise værner om brandet og går aldrig på kompromis med kvaliteten af produkter eller mængden af service til kunderne. Derfor var det også selvskrevet at registrere varemærket:

”Vi har lagt alle kræfter og mere til i at opbygge et stærkt brand. På samme måde som vi nægter at gå på kompromis med produkterne, går vi selvfølgelig heller ikke på kompromis med dét, kunderne kender os på: Vores varemærke,” forklarer hun.

Luksusbaby har selv oplevet, hvordan spekulative kopister sidder på spring. Netop samme uge, som de havde medvirket i en offentlig artikel, var et domænenavn, der ligger overraskende tæt op ad deres, købt til anden side. ”Når du har lagt så meget arbejde i noget, bør du jo også gøre, hvad du kan for at fremtidssikre det. Havde vi ikke et varemærke, ville vi risikere at stå svagere i udlandet, hvor vi allerede er i fuld sving på flere markeder.”

Netop ambitionen om udlandet har gjort, at Ann-Louise og hendes mand for nylig har indgået en aftale, der sikrer serieinvestorerne Jan Dal Lehrmann, Anders Holch Povlsen, Jacob Risgaard og Mark Nielsen 45% af virksomheden. I dag sigter Luksusbaby mod en trecifret millionomsætning, og medarbejderstaben har vokset sig langt over de 100.

Læs mere om, hvordan du registrerer dit varemærke

Læs mere om Luksusbaby