Vuffeli

Løvens hule rekordindehaver slår et slag for IP-rettigheder

Publiceret 20-01-2022

Vuffeli har fra start registreret virksomhedens navn som varemærke. Det har betydet, at virksomheden har været i stand til at tiltrække investorer ad flere omgange.

Stiftere af Vuffeli Christian Yding og Mads Gleitze Smith og serieinvestor Jan Lehrmann

Skræddersyede kostplaner til hunde har for iværksætterne Christian Yding og Mads Gleitze Smith været opskriften til succes. På blot tre år har de skabt en abonnementsforretning i vækst. Med den til dags dato største investering i Løvens hule, har de nu nået endnu en milepæl på en rejse, hvor registrering af varemærket har været en bevidst del af strategien.

Hvor vil folk gerne betale for kvalitet? Det spørgsmål stillede iværksætterduoen sig selv, og svaret var klart: De fleste vil gerne betale for kvalitet til deres kæledyr.

”Vi endte med at starte et iværksættereventyr med fokus på hundefoder i høj kvalitet, da vi så et hul i markedet, hvor vi i årevis har købt generisk foder fra hylden hos dyrlægen eller dyrehandleren. Men flere hunde har sundhedsmæssige udfordringer som resultat af overvægt og fejlernæring. Det vil vi gerne være med til ændre på, så hundene kan sprede liv og glæde så længe som muligt,” siger medstifter af Vuffeli, Christian Yding.

Det er Vuffelis egenudviklede algoritme, der er omdrejningspunktet i deres forretning. Algoritmen sammensætter en plan for, hvad den enkelte hund skal fodres med på baggrund af dens vægt, alder, race, aktivitetsniveau etc. Derefter modtager kunderne en portion hundemad, der passer præcis til deres hund, hvilket vækker begejstring hos mange hundeejere og naturligvis hos Vuffeli.

I den nye sæson af Løves hule var det tydeligt, at der var flere, der var begejstrede for idéen, hvilket resulterede i, at virksomheden fik serieinvestor Jan Dal Lehrmann med om bord, da han investerede hele tre millioner kroner for 10 procent, og dermed satte ny rekord for det største investerede beløb i programmets historie.

Varemærket beskytter DNA’et

Vuffeli har fra start registreret deres varemærke, hvilket de to iværksættere også tilskriver at have været en del af succesen. Gennem sin uddannelse stiftede Christian Yding bekendtskab med IP-rettigheder, og det var en af årsagerne til, at de var opmærksomme på rettighedsområdet fra start. Et valg, som de stadig er rigtig glade for. For dem er varemærket Vuffeli nemlig centrum for virksomhedens DNA:

”Navnet afspejler den glæde og varme, som hunde kan berige vores hverdag med. Det har haft betydning for hele Vuffelis identitet, og det ville nærmest være idioti ikke at beskytte en så afgørende del af vores forretning, som vi også har kastet store beløb efter i markedsføring.” 

Da Christian Yding og Mads Gleitze Smith realiserede deres idé i 2018, oplevede de, hvordan IP-rettigheder er obligatoriske for mange investorer:

”Når du er i dialog med erfarne investorer, er det en ret vigtig faktor, at du har gjort, hvad du kunne for at beskytte din virksomhed. Det oplevede vi ved flere runder, og her har det været en fordel at kunne give klart udtryk for, at der er helt styr på den del,” forklarer Christian Yding.

Læs mere om varemærker

Opfordring til andre iværksættere

Som det også er tilfældet, når du forsøger at rejse kapital uden for Løves hule, er rettighedsområdet også en vigtig del af hele den juriske due diligence proces, der går i gang, når optagelserne er afsluttet. Vuffeli er ikke i tvivl om, at det har haft stor betydning for dem, at der har været ro og styr på rettighederne. Derfor opfordrer de to stiftere andre SMV’er til at beskytte de gode idéer:

”Vigtigheden af varemærket bliver virkelig negligeret.  Du kan stå med en virksomhed, og pludselig kan der komme nogle andre og stjæle hele identiteten. Det ville jo være en katastrofe. Det vil vi meget gerne være med til at sætte fokus på.”

Læs mere om Vuffeli