Derfor skal du eje retten til det, du vil sælge

Det betaler sig at få styr på dine rettigheder. Gør du det, kan du forhindre kopister og i nogle tilfælde dine konkurrenter i at lancere et lignende produkt på markedet. Med IP-rettigheder får du friheden til at drive din forretning, og du ved, at tid og penge ikke er spildt, fordi der pludselig er en anden, der var hurtigere til at få retten til det samme navn, design eller tekniske opfindelse.

 

Tre gode grunde til at eje retten til din idé:

Vækst din virksomhed med rettigheder

Gør du brug af en eller flere rettigheder i din virksomhed, forbedrer du mulighederne for vækst. Når du ejer retten til din idé, står du fx langt stærkere overfor investorer.

Hvis du har ambitioner om at sælge dine produkter på de store digitale platforme, er det også et krav de fleste steder, at du kan dokumentere retten til fx virksomhedsnavnet. 

Bliv klogere på rettigheder

Få frihed til at drive din forretning

Med IP-rettigheder sikrer du dig, at du ikke skal dele din idé og opfindelse med andre, og de derfor ikke tager dine markedsandele.

Samtidig får du klarlagt, om din idé er ledig, så du ikke kommer til at krænke andres rettigheder og fx bliver nødt til at trække dit produkt eller virksomhedsnavn tilbage og mister penge og tid brugt på brand building og markedsføring. 

Søg efter rettigheder

Stop kopier og efterligninger

IP-rettigheder kan være afgørende, hvis du pludselig opdager, at andre kopierer din virksomhed eller dit produkt. Med en rettighed har du et bevis for, at du ejer retten til det, du sælger.

En ud af tre danske virksomheder oplever at være blevet kopieret. Vi har samlet nogle konkrete råd til, hvordan du forebygger kopiering, og hvad du kan gøre, hvis skaden er sket.

Undgå at blive kopieret

 

Sådan har andre understøttet deres forretning gennem IP-rettigheder:

Lakrids by Bülow: Varemærket skal klart prioriteres

Med sin lakridschokolade har Johan Bülow for længst slået sig selv fast som en af landets mest fremtrædende iværksættere. Rejsen dertil har dog kostet ham unødigt på bundlinjen, da han ikke fik rettigheder til sin idé i tide.

Få tre gode råd fra Johan Bülow

GoBoat: Sådan skalerede vi forretningen globalt

En succesrig idé kan hurtigt blev taget af andre. Bliv klogere på, hvordan GoBoat forhindrede kopister i Tyskland og nu beskytter sin forretning med en klar strategi på sit varemærke.

Sådan har Goboat skaleret deres forretning

Sprout: Immaterielle rettigheder betyder alt for vores virksomhed

Sprout har fra starten haft fokus på at have styr på sine immaterielle rettigheder og eksporterer i dag til mere end 80 lande.