Kvinder står bag knap 22 procent af produkter med en registreret europæisk designrettighed. Det viser en ny rapport, som er den første af sin slags, fra den europæiske varemærkeorganisation EUIPO. Lige så overraskende viser rapporten, at kun 23 procent af danske designere er kvinde - eller hvad der svarer til hver fjerde danske designer.
”Vi ved, at virksomheder, der beskytter deres produkter med eksempelvis designrettigheder, klarer sig bedre end virksomheder, der ikke gør. Samtidig har vi behov for en mangfoldighed af innovative produkter for at løse de udfordringer, vores samfund står overfor. Derfor er det ærgerligt, at kvinder i den grad er underrepræsenterede i statistikkerne, for så får vi ikke udnyttet Danmarks fulde potentiale,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
De typer af produkter, som oftest er designet af kvinder, er, ifølge undersøgelsen, farmaceutiske og kosmetiske produkter, udsmykningsartikler og tekstiler. Modsat er musikinstrumenter, våben, produkter til jagt og fiskeri, byggeenheder samt konstruktionselementer blandt de produkter, der mindst hyppigt er designet af kvinder.
Virksomheder investerer tid og mange penge i, at deres designere kan skabe og udvikle produkter, men kan de ikke dokumentere, at de har retten til det, de selv har udviklet, kan det være skønne spildte kræfter, hvis de bliver kopieret
”Kreative kompetencer bygger bro mellem teknologi og adfærd, så brugeroplevelsen bliver stærkere, og det er noget, der i stigende grad er brug for. Derfor er det også afgørende, at flere benytter sig af designrettigheder, for det kan meget vel være et vigtigt middel til at opnå succes i og udenfor landets grænser. Virksomheder investerer tid og mange penge i, at deres designere kan skabe og udvikle produkter, men kan de ikke dokumentere, at de har retten til det, de selv har udviklet, kan det være skønne spildte kræfter, hvis de bliver kopieret,” forklarer Henriette Vængesgaard Rasch.
Sammenlignet med andre EU-lande, ligger Danmark på en 13. plads, når det kommer til designregistreringer i perioden 2003-2022 med mindst en kvindelig designer. Derimod står det bedre til i lande som Holland, Sverige, Tyskland og Frankrig – hvilket er lande, vi normalt sammenligner os med.
Og selvom andelen af designregistreringer fra en kvinde eller grupper af kvinder er stigende, går udviklingen langsom. På europæisk plan vil man først opnå lighed mellem kønnene om 51 år med det nuværende tempo.
Læs den fulde rapport her: Women in Design.
FAKTA: Om rapporten
'Women in design' er den første undersøgelse udført af EUIPO med fokus på kvindelige designere og IP-kønsforskellen baseret på data fra europæiske designregistreringer (RCD) og Eurostat-data. Analysen er baseret på 670 000 designs og 210 000 designere med oplysninger om designerens navn i EUIPO-databaserne (43 procent af RCD-registreringerne) og World Gender-Name Dictionary udgivet af FN-organisationen WIPO.