IP-tips til dit investor pitch

Når du skal pitche din idé for en investor, er det en klar fordel at have styr på IP-rettigheder. Det viser, du har sat dig seriøst ind i markedet, og hvordan du bedst muligt sikrer, at investorerne får værdi for deres investering.

En investor vil nok spørge om følgende, uanset hvilken type idé du har fået:

  • Hvilke tanker har du gjort dig om at beskytte din idé? 
  • Har du undersøgt, om IP-rettigheder er relevant for dig? 
  • Har du undersøgt, om andre har beskyttet idéen før dig og at du derfor kan komme til at krænke en eksisterende rettighed? Her kan en Dialogsøgning hos Patent- og Varemærkestyrelsen også hjælpe dig.
  • Hvis du ikke har tænkt dig at bruge IP-rettigheder, hvordan sikrer du, at dit produkt/idé ikke bliver kopieret?

Selvom du selv skulle nævne patenter i dit pitch, kan en investor godt finde på at spørge ind til de andre IP-rettigheder. Spørgsmålene kunne være:

  • Hvilke overvejelser har du gjort dig mht. navnet eller logoet på virksomheden/produktet (en såkaldt varemærkebeskyttelse)?
  • Har du undersøgt om andre bruger det navn/logo, så du ikke krænker dem?
  • Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til, om det er relevant at beskytte dit design?

Hvis din idé er en teknisk løsning, men du ikke nævner patenter, kunne en investor spørge:

  • Hvilke overvejelser har du gjort dig for at beskytte din tekniske løsning?
  • Har du undersøgt, om andre har beskyttet løsningen før dig og at du derfor kan komme til at krænke en eksisterende rettighed?
  • Hvis du ikke vil eller kan bruge et patent til at beskytte din idé, har du så overvejet en strategi om at holde den hemmelig eller at offentliggøre den. Hvad er dine argumenter for det ene eller det andet valg?

Hvis du selv nævner varemærker, kan en investor stadig finde på at spørge ind til de andre IP-rettigheder. Spørgsmålene kunne være:

  • Du har talt om varemærker. Har din idé en teknisk løsning? Hvis ja, har du så gjort dig nogle overvejelser om at beskytte den med et patent?
  • Har din idé også elementer af, at noget er udformet på en bestemt måde? I så fald, har du så overvejet en mulig designbeskyttelse?
  • Har du undersøgt, om andre har beskyttet navnet/logoet før dig og at du derfor kan komme til at krænke en eksisterende rettighed?

Hvis du selv kommer ind på beskyttelse af dit design, kan en investor stadig finde på at spørge ind til de andre IP-rettigheder. Spørgsmålene kunne være:

  • Du har talt om designbeskyttelse. Har din idé en teknisk løsning? Hvis ja, har du så gjort dig nogle overvejelser om at beskytte den med et patent?
  • Hvis du har et navn eller logo, enten til virksomheden eller til dit produkt - har du overvejet en varemærkebeskyttelse?
  • Har du undersøgt, om andre har beskyttet designet før dig og at du derfor kan komme til at krænke en eksisterende rettighed?