Det skal du være opmærksom på, når du vælger domænenavn

Vidste du, at når du registrerer et domænenavn, får du ikke automatisk eneret til navnet? Det er derfor en god idé at overveje, om navnet skal registreres som et varemærke, så andre ikke må kopiere det. Når du vælger domænenavn, skal du også sikre dig, at du ikke vælger et navn, som andre allerede har beskyttet med et varemærke. Bliv klogere på domænenavn og varemærke her.

Hvad er et varemærke?

Du kan beskytte dit navn og logo ved at registrere dem som varemærker. På den måde får du eneret til de kendetegn, som dine kunder genkender dig på. Det kan forhindre andre i at kopiere dit navn eller domænenavn, og det kan samtidig give investorer sikkerhed for, at dit virksomhedsnavn eller -logo ikke bruges af andre.

3 gode grunde til, hvorfor du skal eje retten til dit firmanavn- eller logo:

Et varemærke styrker dit brand

Varemærket er kernen i kundernes kendskab til din forretning. Derfor er varemærket en vigtig del af at beskytte det brand og omdømme, du opbygger hos dine kunder.

Derudover sikrer du dig, at du ikke kommer til at bruge et allerede beskyttet virksomhedsnavn, som kan betyde, at du bliver nødt til at trække dit produkt eller virksomhedsnavn tilbage.

Du kan bedre stoppe kopier og efterligninger

Du kan bruge dit varemærke, hvis du pludselig opdager, at andre kopierer din virksomhed eller dit produkt. Med et bevis for, at du ejer retten til det, du sælger, står du væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

Ejer du dit navn, får en investor sikkerhed

Hvis du ikke registrerer dit virksomhedsnavn som et varemærke, kan du risikere at skulle trække dit produkt tilbage eller omdøbe det, hvis andre beviser, at du krænker deres rettighed. Derfor kan et varemærke give dine forretningspartnere sikkerhed for, at deres investering er beskyttet.

Ofte stillede spørgsmål

En af de væsentligste forskelle på et domænenavn og et varemærke er, at når du registrerer et domænenavn, får du ikke en eneret til varemærket, men alene en ret til at bruge domænenavnet som en teknisk internetadresse. Du kan således ikke forhindre andre i at bruge dit (virksomheds)navn ved kun at registrere det som et domænenavn.

Det kan du derimod, hvis du registrerer dit varemærke. Du kan bruge dit varemærke til at forhindre konkurrenter, der kopierer dit brand. Du står derfor væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

Det kan derfor være en god idé både at registrere navnet som et domænenavn og som et varemærke.

Vil du vide mere om varemærker?

Kontakt kundeservice

At dit (virksomheds)navn er ledigt som domænenavn er ikke ensbetydende med, at det er frit tilgængeligt. Der kan være en varemærkebeskyttelse, der gør, at du ikke må benytte navnet. Vi kan vejlede dig i, hvordan du kommer videre.

Kontakt kundeservice

Nej, hvis du har registreret et domænenavn, giver det dig ikke automatisk ret til varemærket. Vil du vide mere om varemærker og hvordan du søger?

Kontakt vores kundeservice

Nej, en varemærkeret giver ikke en førsteret til et domænenavn. Hvis du mener, at du har mere ret til et domænenavn, som en anden har registreret og de ikke vil overdrage eller sælge det til dig, kan du klage ved Klagenævnet for Domænenavne.

Det er ikke kun ved valg af domænenavn, at du med fordel kan undersøge, om du krænker eksisterende varemærker og dermed uforvarende kommer til at kopiere andre.

Hvis du ikke beskytter dit navn eller logo, kan du i værste tilfælde ende med at miste din investering i marketingmateriale, produkter, reklame osv., hvis en anden virksomhed har beskyttet samme navn eller logo med et varemærke. Det kan resultere i, at al dit materiale med det pågældende navn skal trækkes tilbage.

Kontakt kundeservice, hvis du har spørgsmål

GoBoat: Sådan skalerede vi globalt

En succesrig idé kan hurtigt blev taget af andre. Bliv klogere på, hvordan GoBoat forhindrede kopister i Tyskland , og hvordan de bruger varemærket til deres franchisemodel.

Sådan kommer du videre

Er et varemærke relevant for mig?

Hvis du vil vide mere om, hvad du kan beskytte som varemærke, hvad du får ud af at have et registreret varemærke og hvad det koster, så læs mere her.

Bliv klogere på varemærker

Hvordan ansøger jeg?

For at få registreret dit varemærke i Danmark, skal du indlevere en ansøgning. Ansøgningen skal indeholde forskellige oplysninger om dit varemærke og hvordan du har tænkt dig at bruge det.

Varemærke - trin for trin

Kontakt kundeservice

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til ansøgning? Vores kundekonsulenter sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til kundeservice på: 4350 8301

Skriv til kundeservice

Tilmeld nyhedsbrev: Fra idé til forretning

Få inspiration, invitationer til events for iværksættere og nyheder direkte i indbakken. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.