Oftest stillede spørgsmål om IP fast track

Få svar på de oftest stillede spørgsmål om startpakker til varemærke og design.

Du ansøger via Erhvervshus Nordjyllands hjemmeside. Se ansøgningsskema

Det er Erhvervshus Nordjylland, der står for at behandle alle ansøgninger - uanset hvor i landet du bor.

De minimis-støtte er økonomisk støtte fra det offentlige – fx fra EU, staten, regioner eller kommuner.

Når du ansøger om en startpakke, skal du oplyse, hvor meget offentlig støtte din virksomhed har fået i år og de tre foregående år.

Du må højst have modtaget 300.000 EUR (ca. 2,2 mio. kr.) i støtte over tre år. De tre år regnes fra den dag, du fik tilsagn om støtten – ikke fra den dag, du fik pengene. Hver gang du ansøger om ny støtte, skal du medregne al støtte, du har fået de seneste tre år.

Du kontakter Patent- og Varemærkestyrelsens kundeservice og oplyser det projektnummer, du har modtaget fra Erhvervshus Nordjylland i forbindelse med godkendelsen af din ansøgning.

Hvis du har modtaget tilsagn om tilskud til privat rådgivning, skal du læse din kontrakt godt igennem for de regler, der gælder omkring den obligatoriske markedsafsøgning.

Hvis du har fået tilsagn om tilskud til privat rådgivning, skal du købe rådgivningen til en rimelig pris – altså på markedsvilkår. Det betyder, at der skal være en fornuftig balance mellem pris, kvalitet og indhold.

Du får en vejledning sammen med godkendelsen af din ansøgning, som forklarer, hvordan du skal undersøge markedet og dokumentere dit valg af rådgiver.

Vi anbefaler, at du bruger Probase, en portal med rådgivere, til at lave din markedsafsøgning. Dit valg af rådgiver skal godkendes af enten Probase eller Erhvervshus Nordjylland, før du kan starte samarbejdet med den ønskede rådgiver.

Når du har modtaget en faktura fra den godkendte rådgiver, skal du betale fakturaen. Herefter skal du logge på Easypro med den profil, du også brugte til at ansøge om pakken til privat rådgivning.

På Easypro kan du uploade fakturaen og betalingskvitteringen fra banken, hvorefter Erhvervshus Nordjylland gennemgår dokumenterne.

Se i din kontrakt, hvordan faktura og betalingskvittering fra banken skal se ud for at Erhvervshus Nordjylland kan godkende dem. 

Startpakken til privat rådgivning refunderer op til 50 pct. af beløbet. Der kan dog max. refunderes 10.000 kr. ekskl. moms.

For at kunne ansøge om en startpakke via IP fast track-ordningen skal din virksomhed:

  • være mikrovirksomhed
  • have under 10 årsværk ansat
  • have maksimalt 2 mio. EUR i omsætning eller årlig balance
  • have et aktivt/normalt CVR-nummer
  • ikke være inden for den offentlige forvaltning

Ansøgningerne behandles efter først-til-mølle-princippet. Det betyder, at du bør sende din ansøgning så hurtigt som muligt, når ansøgningsvinduet åbner. Startpakker tildeles indtil, der ikke er flere midler tilbage i puljen.

Du kan ikke ændre din ansøgning, når den først er indsendt. Glemte du at ansøge om en eller flere pakker, kan du indsende en ny ansøgning næste gang, der åbnes for ansøgninger.

Hvis du modtager afslag på din ansøgning på grund af først-til-mølle-princippet, kan du ansøge igen næste gang, der åbnes for ansøgninger. Se hvornår puljen åbner.

Ja. Du kan klage over Erhvervshus Nordjyllands afgørelse til Erhvervsstyrelsen. Klagen skal sendes til Erhvervshus Nordjylland, som videresender den til Erhvervsstyrelsen, hvis afgørelsen fastholdes. Klagen skal sendes til Erhvervshus Nordjylland senest fire uger efter modtaget afgørelse.

Du kan få én startpakke til varemærke og én startpakke til design pr. kalenderår. Derudover kan du få op til 10.000 kr. i tilskud til privat IP-rådgivning pr. kalenderår. 

Nej. Ordningen dækker kun danske varemærker og designrettigheder. Det samme gælder startpakken til privat rådgivning.

Nej. Hvis du allerede har betalt for en ansøgning, kan du desværre ikke få refunderet gebyret under denne ordning.