Startpakke til varemærke og design

Med en varemærke- eller designregistrering står du stærkt, når du skal beskytte din forretning. De er beviser på, at du ejer retten til eksempelvis dit logo, virksomhedsnavn eller dit produkts udformning og udseende. IP fast track er en tilskudsordning, som kan hjælpe dig hurtigt i gang med at bruge varemærke- og designrettigheder. Ordningen har et årligt budget på 5 mio. kr.

Åbner snart

IP fast track-ordningen åbner torsdag den 8. maj 2025 kl. 09.00. Der er åbent for ansøgninger til og med den 4. juni 2025, med mindre puljen bliver udsolgt. 

For dig med mikrovirksomhed

IP fast track-ordningen er hjælp og økonomisk tilskud til at registrere og bruge varemærke- og designrettigheder i din forretning. Ordningen består af en række tilbud, herunder individuel vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen, startpakker for varemærke og design samt op til 10.000 kr. i støtte til privat rådgivning.

 

Det kan du få støtte til

Inden du ansøger, anbefaler vi, at du får individuel vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Vores medarbejdere kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken type rettighed, der er relevant for dig og din forretning.

Kontakt os

Startpakke til varemærke

Denne pakke indeholder:

  • Dialogbaseret søgning for varemærke
  • Betalt gebyr for en dansk varemærkeansøgning 
  • Overvågning af din varemærkeregistrering i Danmark i to år.

Mere om startpakke til varemærke 

Startpakke til design

Denne pakke indeholder:

  • Dialogbaseret søgning for design
  • Betalt gebyr for en dansk designansøgning. 

Mere om startpakke til design 

Privat IP-rådgivning

Denne pakke indeholder:

  • Op til 10.000 kr. i tilskud til privat rådgivning i forbindelse med registrering af en varemærke- og/eller designrettighed.

Mere om privat IP-rådgivning 

Praktisk information

For at kunne ansøge om en IP-startpakke og/eller privat IP-rådgivning, skal du opfylde en række kriterier.

Du skal være mikrovirksomhed

Din virksomhed skal opfylde EU's officielle definition af en mikrovirksomhed.

Det betyder, at der må være op til 9 ansatte i din virksomhed. Ligeledes skal den årlige omsætning eller balance være under 2 mio. EUR.

EU's definition af mikrovirksomhed

Du skal have et aktivt CVR-nummer

Du skal have et aktivt dansk CVR-nummer til din virksomhed. På Virk.dk kan du registrere din virksomhed og få et CVR-nummer.

Læs mere på Virk

Sådan ansøger du

Trin 1: Udfyld digitalt ansøgningsskema

Udfyld ansøgningsskemaet på Erhvervshus Nordjyllands hjemmeside. Skemaet vil være tilgængeligt, når ordningen åbner.

  • Du skal oplyse følgende i ansøgningen:
    • Virksomhedsnavn
    • Kontaktoplysninger (kontaktperson, adresse, email, telefonnummer)
    • CVR-nr.
    • Dokumentation for din virksomheds status som mikrovirksomhed.
  • Du skal vedhæfte en erklæring om al øvrig de minimis-støtte, som din virksomhed har modtaget i indeværende og de tre foregående år i medfør af EU’s de minimis-regler.
  • Du skal ved afkrydsning vælge, hvilke ydelser, du vil ansøge om: startpakke til varemærke, startpakke til design og/eller tilskud til privat rådgivning (max. 10.000 kr.).

Trin 2: Send digitalt ansøgningsskema

Send ansøgningsskemaet til  Erhvervshus Nordjylland. 

Trin 3: Din ansøgning er godkendt

Du får besked fra Erhvervshus Nordjylland, når din ansøgning er behandlet. 

Har du valgt en eller flere startpakker, kan du kontakte Patent- og Varemærkestyrelsen for at aktivere de tilbud, du vil benytte dig af.

Har du valgt privat rådgivning, skal du selv lægge ud for ydelserne. Gem fakturaer og send disse til Erhvervshus Nordjylland, som vil refundere 50 pct. af dit udlæg, dog max. 10.000 kr.

Der er ingen frist for, hvornår du skal aktivere en startpakke, men du skal tilkøbe privat rådgivning og sende fakturaer til Erhvervshus Nordjylland senest 12 måneder efter den dato, hvor du fik godkendt din ansøgning.

Hvis din ansøgning ikke bliver godkendt, kan du prøve at ansøge i næste ansøgningsrunde.

Du kan pr. kalenderår maksimalt få tildelt én startpakke for varemærke, én startpakke til design og 10.000 kr. i støtte til privat IP-rådgivning.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - Fra idé til forretning, og hold dig opdateret på IP fast track-ordningen. Du vil også modtage andre nyheder og invitationer til webinarer og events. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Om IP fast track-ordningen

Ordningen er en del af regeringens iværksætterstrategi, som blev lanceret i juni 2024.

Pengene i puljen fordeles ligeligt i en række ansøgningsrunder, som i 2025 åbner i maj, juni, august, september, oktober og november.

Såfremt der er ubrugte midler tilbage i slutningen af året, vil der også være en ansøgningsrunde i december.

Ordningen administreres af Erhvervshus Nordjylland, som behandler ansøgninger og udbetaler midler til virksomhederne.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til IP fast track-ordningen, er du velkommen til at kontakte Kundeservice. Ring 43508301. Telefonerne er åbne mandag til torsdag kl. 9.00 - 16.00 og fredag kl. 9.00 - 15.00. 

Skriv til Kundeservice