Immaterielle rettigheder kan være afgørende for investorer

Publiceret 11-12-2019

Et patent eller varemærke kan være afgørende for, om en investor ser potentialet i en ung startup. Uanset om virksomheden er beskyttet fra starten eller ej, er det vigtigste for investoren, at de har gjort sig de rigtige overvejelser.

Nicolaj Høyer Nielsen har som business angel investeret i en lang række startups

”Ud fra en investors synsvinkel kan immaterielle rettigheder være alt. I biotech-virksomheder investerer man eksempelvis kun, hvis man ved, at man har rettighederne,” siger Nicolaj Højer Nielsen. Som business angel har han investeret i en lang række startups indenfor blandt andet biotech, hardware og it.

“For nogle startups er rettighederne fuldstændigt essentielle, og i de tilfælde er omkostningerne forbundet med vedligeholdelse af rettigheden det hele værd. Andre ønsker ikke den gennemsigtighed, som et patent indebærer, og her er det derfor vigtigt at vurdere, hvad man får ud af rettighederne, og hvorfor man vælger dem fra,” siger han.

Immaterielle rettigheder er én vej til beskyttelse

Når en investor skal vurdere, om en startup er værd at investere i, er det potentielle afkast og risikoen to afgørende faktorer. Og om et patent eller et varemærke kan være med til at minimere risikoen afhænger helt af situationen i den enkelte startup.

“For nogle er immaterielle rettigheder en god vej til at beskytte sig mod konkurrence" 

"For andre handler det om at beskytte en unik know-how, som de ikke har lyst til at disclose – og det bliver de jo nødt til, hvis de vil have udstedt et patent,” siger Nicolaj Højer Nielsen.

Han vurderer derfor værdien af eventuelle patenter og varemærker hos den enkelte startup ud fra, om rettighederne gør det mere vanskeligt for konkurrenter at levere samme ydelse eller værdi.

For startuppet MotilityCount, som har udviklet en hjemmetest af sædkvalitet, har et patent været afgørende for at lande en distributionsaftale, som har fået gang i forretningen i USA – og dermed også afgørende for, at Nicolaj Højer investerede i virksomheden.

Tag testen og find ud af, hvilken rettighedstype, der passer til din idé

Krænker du andre med dit navn eller logo?

Mens et patent kan være afgørende for, om en investor vil smide penge i en startup, er værdien af varemærkebeskyttelse mindre synlig fra starten. Men den succes, som en virksomhed skaber via brandet undervejs, ryger direkte ind i varemærket, som derfor bliver mere værdifuldt over tid.

”For typisk har du ikke opbygget et brand endnu. Du har måske et ønske om det, men det kommer senere i processen i takt med virksomhedens succes,” siger Nicolaj Højer Nielsen.

Hvis startuppen får succes, kan varemærker blive værdifulde, og derfor er det vigtigt tidligt at se på, om man har ret til at bruge et givent navn og logo, inden man poster en masse markedsføringskroner i at styrke det.

Bevidsthed er det afgørende

For investoren er immaterielle rettigheder altså bare ét af mange værn, der kan sikre en startup mod at blive udkonkurreret. Derfor mener Nicolai Højer Nielsen også, at det er vigtigt, at startups tidligt har en strategi – uanset hvad den så indeholder.

”I bund og grund er jeg meget positiv overfor immaterielle rettigheder, og det er noget, både startups og investorer skal forholde sig til. Strategien kan gå på at patentere noget og ikke andet, men man skal bare have en holdning til, hvorfor man gør, som man gør,” siger han.

Der er ikke noget i vejen for, at en investering kan bruges på netop at sikre et varemærke eller at få udstedt et patent. Men før investeringen falder skal startuppet demonstrere, at de har tænkt over det – så et muligt patent for eksempel ikke bliver spoleret, fordi det allerede har været offentliggjort, inden patentet søges.

"Det handler om at se på casen udefra, og om de fremtidige konkurrencebarrierer er drevet af immaterielle rettigheder. En startups evne til at have styr på det, kan være afgørende for investering”, siger Nicolaj Højer Nielsen.

Tag testen og find ud af, hvilken rettighedstype, der passer til din idé

3 råd fra investoren

  1. Vurder tidligt, om der er reel innovation, som kan patenteres, og om du krænker andre med dit navn eller logo. 
  2. Er der løsninger, som potentielt skal patenteres, skal du tænke dig rigtig godt om; hvem snakker du med, inden du ansøger? Og skal der ansøges, så få professionel hjælp.
  3. Det er helt okay at komme til den konklusion, at du ikke har brug for et patent eller et varemærke. Men så skal du tænke over, hvordan du i stedet beskytter dig mod konkurrence og eventuel kopiering af din forretning eller dit produkt.

Har du brug for hjælp?

Hvordan undersøger du, om din idé er ledig? Hvilken rettighedstype er bedst for dig? Og hvordan kommer du bedst videre med din idé?

Ring til kundeservice og få uforpligtende vejledning på 4350 8301

Telefonerne er åbne mandag til torsdag fra kl. 9 - 16 og fredag fra kl. 9 - 15.

Artiklen er skrevet i samarbejde med TechSavvy og kan findes i original version her