Publiceret 12-08-2020

Mange virksomheder tænker nyt for at komme på benene efter corona-krisen. Men manglende fokus på patenter, varemærker og designrettigheder kan koste succesen.

Nye idéer, nye produkter og nye markeder. Danske virksomheder tænker ud af boksen og investerer i nye muligheder for at komme på benene nu, hvor Danmark for alvor er ved at åbne op igen efter coronakrisen. Men mange er ikke opmærksomme på at få beskyttet deres idé med rettigheder.

Sådan lyder det fra Mikkel Roed Trier, der er europæisk patentagent hos AWA Denmark A/S og formand for ADIPA, der er en brancheforening for rådgivere inden for immaterielle rettigheder som patenter og varemærker.

”Mange virksomheder vil tænke mere nyt og innovativt, end de plejer, og her er det særdeles vigtigt at være opmærksom på at tænke i rettigheder. Gør man ikke det, risikerer man, at andre kopierer ens idé og lukrerer på det, virksomheden har investeret i,” siger Mikkel Roed Trier.

Det betaler sig at have styr på rettigheder

Han peger på, at det gerne skal ske så tidligt som muligt, og helst inden virksomheden går på markedet. Men det går ikke altid godt i spænd med at være en lille virksomhed, som er presset på indtjening og derfor har hele sit fokus på salg.

”Det er klart, at mange meget ofte vil ud over stepperne og ud på markedet, men det er min erfaring, at det kan betale sig at se på sine rettigheder inden. Rettigheder bruger man til at sikre sin succes, så andre ikke stjæler ens idé, og til at gøre en succes endnu større og holdbar i længere tid,” siger Mikkel Roed Trier.

Det er samtidig nok så vigtigt at sikre sig, at man ikke krænker andres rettigheder.

”Innovation opstår ofte ved, at man lader dig inspirere af andre. I det tilfælde er det vigtigt, at man er forsigtig med ikke at krænke andres rettigheder. Gør man det, kan det være kritisk og dyrt, og i sidste ende kan det betyde, at man ender i en retssag og må fjerne sine produkter fra markedet,” forklarer Mikkel Roed Trier.

Få hjælp fra en rådgiver

Det kan dog være svært for en mindre virksomhed at gennemskue, hvornår man krænker andre. Til det siger Mikkel Roed Trier:

”Rettighedsområdet er et komplekst område, så derfor vil jeg opfordre til at tage fat i en kvalificeret rådgiver meget tidligt. En rådgivers vigtigste opgave er at pege på, hvor virksomheden kan få mest ud af rettigheder. Du skal bare fortælle om den situation, du står i, så hjælper rådgiveren dig.”

”Uanset hvad er det for risikabelt ikke at forholde sig til rettigheder. Det gælder både store og små virksomheder. Og det gælder især i en krisetid, hvor flere tænker ud af boksen.”

Har du brug for en rådgiver? Find en rådgiver her på rådgiverlisten