Patenter: Værdifuld investering eller tidsspild for startups?

Publiceret 09-01-2020

Patenter og andre immaterielle rettigheder kan virke uoverskuelige for en ny startup, der mest af alt fokuserer på at få sin løsning til markedet. Men for de fleste startups er det vigtigt at tage stilling tidligt – både for forretningen og for en sikkerheds skyld.

På DTU Futurebox, hvor Danish Tech Challenge bor, er man vant til at arbejde med deeptech-løsninger. Og det betyder, at man kender værdien i at overveje, hvad immaterielle rettigheder er værd.

En ny rapport fra det Europæiske Patentkontor, EPO, viser en sammenhæng mellem vækst i små- og mellemstore virksomheder og deres brug af immaterielle rettigheder som patenter. Dem, der aktivt bruger rettigheder, har 21 procent større chance for at vokse i det efterfølgende år, og 10 procent større chance for høj vækst. 

“Det er vigtigt, at startups rettidigt tager stilling til, om de har brug for et patent og hvorfor – samt hvilke konsekvenser og værdi det kan have for dem"

"Uden et patent kan de blive kopieret, og med et patent kan de sælge deres rettigheder, som var det fysiske produkter. Og det kan være mange penge værd,” siger Kim Buchardt Christiansen, chefkonsulent i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Er patenter for alle?

På acceleratorprogrammet ’Danish Tech Challenge’ arbejder man med højteknologiske startups, hvor immaterielle rettigheder ofte betyder meget. Men er det noget, alle startups bør have?

“Nej, det er det bestemt ikke. Men det er noget, man som startup bør overveje,” siger Camilla Gilbro, der er Program Manager for Danish Tech Challenge på DTU.

”Man skal sikre sig ’freedom to operate’, så man ikke spilder tiden på at udvikle noget, man ikke må gå i markedet med, fordi andre allerede har rettighederne”

Hun mener, at der er to vigtige grunde til at have styr på immaterielle rettigheder. Dels får du ro til at arbejde med en interessant og beskyttet teknologi. Derudover bør du sikre dig, at det, du arbejder på, ikke allerede er patenteret, så du uforvarende kommer til at krænke andres rettigheder.

Vil du vide mere om at søge i eksisterende patenter og varemærker?

Hvordan og hvornår? Strategien er det afgørende

For startups er det første skridt af få afmystificeret, hvad immaterielle rettigheder er, og hvilken rolle de kan spille for virksomheden. 

”Uanset om det handler om et specielt navn eller en teknisk løsning, er det noget alle bør forholde sig til"

"Og det er vigtigt, at man tager stilling fra start og får styr på sine rettigheder – uanset om det så betyder, at man skal beskytte sig med et patent eller ej,” siger Kim Buchardt Christiansen, chefkonsulent i Patent- og Varemærkestyrelsen. ”Men vi opfordrer til, at du kontakter vores kundeservice, så du kan få mere viden om, hvad du skal være opmærksom på,” siger han.

Tag en test her og find ud af, hvilken rettighedstype, der passer til din idé

Hvad koster et patent?

Har du opfundet en teknisk løsning kan du søge patent. Den indledende afklaringsfase og efterfølgende rådgivning kan være en fordel, da der er stor forskel på prisen afhængigt af den strategi man vælger.

Selve ansøgningen koster som regel mellem 50-100.000 kroner, og det kan godt koste 500.000 at få patentet til at træde i kraft i de 10 vigtigste lande. Og har man den rigtige strategi, kan man i flere år godt være dækket fornuftigt ind alene med ansøgningen.

Det mener Mikkel Roed Trier, formand for ADIPA, brancheorganisationen for IP-rådgivere.

“Om ikke andet er det vigtigt at have forståelsen. Når man har talt med en IP-rådgiver, skal man gerne have en ide om, hvor meget der skal investeres hvornår og hvorfor – og hvilken værdi man får ud af det,” siger han.

Bliv klogere på patenter her

En forsikring mod angreb

Immaterielle rettigheder er en form for forsikring i tilfælde af angreb fra kopister, der forsøger at høste fordelene af din virksomheds succes. 

”Det vigtige at forstå med immaterielle rettigheder er, at de i sig selv ikke er meget værd. De bliver først værdifulde i det øjeblik, at man har succes på markedet, og nogen vil ud og stjæle noget af det, man har bygget op” siger Mikkel Roed Trier.

Skrækscenariet er, at virksomheden har brugt flere år på at udvikle et produkt, finde et godt navn, føre det til markedet og få gang i salget – og så kommer der nogen og laver præcis det samme. For har man ikke styr på sine rettigheder i den situation, kan de formentlig sælge samme vare til lavere pris, fordi de ikke har haft samme omkostninger til udviklingen.

Tag stilling

Også Camilla Gilbro fra DTU mener, at det er vigtigt at få vejledning tidligt, så man får en forståelse for, hvad strategien skal være, og hvornår man skal have penge op af lommen.

”Det vigtigste er, at man tager stilling – ligesom man tager stilling til forretningsmodel, produktudvikling og kundegruppe. I stedet for at se det som en sur tjans, der skal overstås, skal man se det som en mulighed for at skabe en stærk søjle i ens virksomhed, der kan åbne op for helt nye muligheder,” siger hun.

Camilla Gilbro, Program Manager for Danish Tech Challenge på DTU.

Artiklen er skrevet i samarbejde med TechSavvy og kan findes i original version her