MATE. skulle rejse penge til deres forretning, men uden et varemærke var det aldrig lykkedes.

Publiceret 28-12-2021

Virksomheden MATE., der producerer foldbare elcykler, har oplevet af få kopieret både deres produkt, koncept og varemærke. Hvis ikke de havde beskyttet deres brand gennem IP-rettigheder, var de ikke nået til der, hvor de er i dag.

Billede af søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael
Ejerne af Mate.: Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael

Kan vi få en cool og sjov elcykel, der appellerer til os? Et spørgsmål, som søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael stillede sig selv. Det blev startskuddet til iværksættersuccessen MATE.

Vi kunne have mistet vores forretningsgrundlag

Det koster penge at starte en forretning, men modsat mange andre iværksættere valgte MATE. at rejse kapital via crowdfunding. De igangsatte en kampagne, der er blevet karakteriseret som Europas største crowdfunding-kampagne, og som betød, at iværksætterduoen lagde deres koncept til offentligt skue tidligt i processen. En strategi, der ikke er uden risiko:

”Vores ideer og drømme blev lagt online, og så gik det stærkt. Vi fik eksponering og var lynhurtigt ude i 80 lande. At få succes viste både os, men også potentielle kopister, at vi havde gang i noget stort. Hvis ikke vi havde registreret vores varemærke, kunne vi allerede der have mistet vores forretningsgrundlag”, siger founder og director i MATE. Julie Kronstrøm Carton.

Hvis ikke vi havde registreret vores varemærke, kunne vi allerede der have mistet vores forretningsgrundlag

Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé

Vi ejer vores domæne og vores varemærke

MATE. har grebet den digitale ånd og fra start undersøgt, om både domænenavn og varemærke var ledigt, så de ikke risikerede kun at have det ene uden det andet. Julie Kronstrøm Carton rådgiver andre iværksættere til at gøre det samme:

”Få fat i de væsentligste domæner, inden din virksomhed bliver offentligt kendt, så kopister ikke kan købe domæner, der ligger tæt på dine og på den måde høste frugterne af dit arbejde”.

Kopister vil udnytte vores succes

Det som alle iværksættere stræber efter, lykkedes for MATE., der gennem deres alternative crowdfunding-strategi hurtigt fik vind i sejlene. Det har først og fremmest krævet hårdt arbejde. En indsats, der både har budt på svære beslutninger og vågne nætter. Det ønskede iværksætterparret ikke at sætte over styr ved at blive overhalet af en ”first-copyist”, som Julie Kronstrøm Carton kalder det.

”Der har været mange, som har forsøgt at lukrere på vores brand og den succes, vi har skabt, og det oplever vi stadig. Hvis ikke vi har styr på vores IP-rettigheder, kan kopisterne principielt bare plukke løs fra vores forretning, uden at gøre nogen særlig indsats selv”.
MATE. har oplevet at få deres koncept, produkt, design og grafiske layout kopieret adskillelige gange. De har en advokat, der hjælper dem med at sørge for at lægge kopisider og deciderede ”skam-hjemmesider” ned, så de to iværksættere kan bevare fokus og skalere virksomheden globalt.

Læs mere om, hvordan du kan beskytte dit navn

Det er vores brand

Virksomheden MATE. blev født, da iværksætterduoen lagde deres visioner online. At de allerede der havde registreret deres navn og logo, gav dem papir på deres brand. Et papir, de har brugt til at tiltrække investorer og opnå funding:

”Hvis ikke vi havde krav på vores brand, ville der ikke være noget at investere i. Brandet er vores værdi og det, som investorerne køber ind i. For vores investorer har IP-rettigheder været en præmis for at få en investering. En fuldstændig fasttømret præmis”.

Og når det kommer til, hvad IP-rettigheder har betydet for MATE.’s succes, er der ingen tvivl:

”Vi havde slet ikke stået lige så stærkt uden IP-rettigheder: Vi har kunnet lukke ned for kopister og vi har med sikkerhed signaleret: Det her er vores brand og vores koncept!”.

Det får du ud af at registrere et varemærke

  • Et varemærke sikrer dit brand. Varemærket er ofte kernen i forbrugerens kendskab til din forretning. Derfor er varemærket en vigtig del af at beskytte det brand og omdømme, du opbygger hos dine kunder.
  • Varemærke kan forhindre kopister. Du kan bruge dit varemærke til at forhindre efterligninger og konkurrenter, der kopierer dit brand eller lægger sig for tæt op af det. Med et registreret varemærke står du væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.
  • Et varemærke kan give investorer sikkerhed. Hvis du ikke registrerer dit varemærke, kan du risikere at skulle trække dit produkt tilbage eller omdøbe det, fordi andre beviser, at du krænker deres rettighed. Derfor kan et registreret varemærke give investorer og forretningspartnere sikkerhed for, at deres investering er beskyttet.

Læs mere om varemærke