Kopivarer på dagsordenen: Mere end hver tredje danske SMV er blevet kopieret

Publiceret 09-09-2021

DR-programmet Kontant satte for nylig fokus på ulovlig kopiering. Et problem, der desværre fortsat er massivt i Danmark, og som kan have store konsekvenser for danske virksomheders omsætning og koste arbejdspladser.

KH Würtz keramik

Det vakte harme og fik folk til tasterne landet over, da familievirksomheden KH Würtz stod frem i DR programmet Kontant i sidste uge med deres historie om at være blevet ulovligt kopieret. Desværre er det noget, rigtig mange virksomheder oplever.

Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at hele 36,5 pct. af SMV’erne i Danmark angiver, at deres IP-rettigheder i form af fx varemærker, design eller opfindelser er blevet krænket. Det er flere end i resten af Europa, hvor 25 pct. af SMV'erne oplever at være blevet ulovligt kopieret. 

Desværre bliver kopisterne dygtigere og dygtigere til at kopiere og distribuere ulovlige kopivarer ud til kunderne, der ofte tror, de køber den ægte vare.

”Ulovlig kopiering er et direkte angreb på succesfulde og legitime virksomheder, der skaber arbejdspladser, og som producerer efterspurgte varer. Desværre bliver kopisterne dygtigere og dygtigere til at kopiere og distribuere ulovlige kopivarer ud til kunderne, der ofte tror, de køber den ægte vare. Det har store konsekvenser og kan i nogle tilfælde true virksomhedernes overlevelse,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Kopister er ofte skruppelløse

Virksomheden LastObject har om nogen oplevet at blive kopieret. Med en mission om at eliminere alle engangsprodukter inden for personlig hygiejne, har stifterne af virksomheden, Isabel Aagaard, Nicolas Aagaard og Kåre Frandsen, opfundet og designet genanvendelige vatpinde, vatrondeller og lommetørklæder, som de efter få år på markedet sælger til kunder i stort set hele verden.

”Vi prøver at bygge et brand, som er kendt for originalitet og kvalitet. Når nogen misbruger vores navn og kopierer vores produkter, så bliver vi nødt til at gøre noget. Vi føler, vi har en forpligtelse til at reagere, når vores kunder bliver snydt, og når andre lukrerer på den lange designproces og de ressourcer, vi har investeret i at få produkterne på markedet. Kopister er skruppelløse, så længe de kan. Det er ikke i orden, og det er ikke en måde at bygge en forretning på,” understreger Kristian Pitzner-Jørgensen, CEO i LastObject.

Eftersom de tre stiftere har arbejdet med design i ti år forinden etableringen af LastObject, vidste de, hvor vigtigt det er at have sine rettigheder på plads. Derfor søgte de tidligt om registrering af deres varemærker og design til deres produkter i mange lande verden over – Europa, USA, Canada, Australien og en række asiatiske lande, herunder Kina.

Det har betydet, at de med advokaters hjælp i dag har fået fjernet kopier på handelsplatforme som Amazon og Ebay, og de har fået lukket mere end 20.000 hjemmesider og salgsannoncer.

Flere virksomheder skal værne sig mod kopister

Desværre er der mange små og mellemstore virksomheder i Danmark, der ikke beskytter deres ideer med rettigheder, sådan som Last Object gør. Tal fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at kun 12 pct. af virksomheder med under 50 ansatte gør brug af varemærker, patenter eller designrettigheder.

”Mange virksomheder kunne have glæde af at have styr på deres rettigheder lige fra den spæde opstart og løbende under virksomhedens udvikling. Når virksomhederne ikke altid har det, skyldes det bl.a., at mange synes, det koster for mange penge, og at de simpelthen mangler viden om, hvad de skal gøre. Derfor er der behov for større opmærksomhed på at beskytte og håndhæve rettigheder, så kopister ikke høster frugten af innovative danske virksomheders arbejde, siger Barbara Suhr Jessen.

Ifølge tal fra EUIPO betyder handlen med kopivarer, at virksomheder, inden for 11 sektorer, tilsammen mister knap 7 mia. kr. årligt i direkte tabt salg på det danske marked. Desuden mister vi knap 5000 arbejdspladser i Danmark pga. handlen med kopivarer. I hele EU betyder handlen med kopivarer 416.000 tabte arbejdspladser og tabt salg for virksomhederne på årligt 50 mia. euro inden for 11 sektorer.

Du kan læse mere om rettigheder her, og har du spørgsmål til, hvordan du kan beskytte din virksomhed, er du meget velkommen til at ringe til vores kundeservice tlf.nr. 43 50 93 01.

Læs EUIPO’s pressemeddelelse

Tilmeld nyhedsbrev: Fra idé til forretning

Få inspiration, invitationer til events for iværksættere og nyheder direkte i indbakken. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Felter med (*) skal udfyldes