Virksomheden LastObject har om nogen oplevet at blive kopieret. Med en mission om at eliminere alle engangsprodukter inden for personlig hygiejne, har stifterne af virksomheden, Isabel Aagaard, Nicolas Aagaard og Kåre Frandsen, opfundet og designet genanvendelige vatpinde, vatrondeller og lommetørklæder, som de efter få år på markedet sælger til kunder i stort set hele verden.
”Vi prøver at bygge et brand, som er kendt for originalitet og kvalitet. Når nogen misbruger vores navn og kopierer vores produkter, så bliver vi nødt til at gøre noget. Vi føler, vi har en forpligtelse til at reagere, når vores kunder bliver snydt, og når andre lukrerer på den lange designproces og de ressourcer, vi har investeret i at få produkterne på markedet. Kopister er skruppelløse, så længe de kan. Det er ikke i orden, og det er ikke en måde at bygge en forretning på,” understreger Kristian Pitzner-Jørgensen, CEO i LastObject.
Eftersom de tre stiftere har arbejdet med design i ti år forinden etableringen af LastObject, vidste de, hvor vigtigt det er at have sine rettigheder på plads. Derfor søgte de tidligt om registrering af deres varemærker og design til deres produkter i mange lande verden over – Europa, USA, Canada, Australien og en række asiatiske lande, herunder Kina.
Det har betydet, at de med advokaters hjælp i dag har fået fjernet kopier på handelsplatforme som Amazon og Ebay, og de har fået lukket mere end 20.000 hjemmesider og salgsannoncer.