Danske designvirksomheder får lettere ved at beskytte deres idéer i Kina med nyt tiltag

Publiceret 11-02-2022

Kina har meldt sig ind i Haag-systemet, der er en hurtig vej til at sikre virksomheder international designbeskyttelse. Det er godt nyt for danske designvirksomheder.

Billede af solbriller

Det kommer danske designvirksomheder til gode, at Kina nu har meldt sig ind i Haag-systemet gældende fra den 5. maj 2022. Her kan en virksomhed med én ansøgning få sit design beskyttet i op til 92 lande på én gang.

Kina er et af de lande, der aftager mange danske produkter og er for nylig blevet Danmarks 5. største eksportmarked. I 2021 eksporterede danske virksomheder for cirka 76 mia. kroner til Kina.

”Danmark har lange og stolte designtraditioner, og danske designprodukter og dansk livsstil er eftertragtet blandt mange forbrugere verden over. At Kina nu har meldt sig ind i Haag-systemet betyder, at danske virksomheder får lettere ved at designbeskytte deres produkter, når de vil bevæge sig ind på et af verdens største markeder,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Og der er god grund til at designbeskytte sine produkter. Kina er blandt de lande, hvor flest varer bliver ulovligt kopieret, men med en designbeskyttelse står virksomheder stærkere:

”Ved at designbeskytte dine produkter står du som virksomhed væsentligt stærkere over for kopister. Du signalerer også, at du er parat til at beskytte dine rettigheder og din forretning,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.

Hongkong og Macao er ikke omfattet af Kinas indtræden i Haag-systemet.

Læs mere om Kinas indmelding i Haag-systemet her.

Læs mere om import og eksport af vare- og tjenesteydelser her.

Fakta: Det får virksomheder ud at beskytte deres design

  • Designbeskyttelse giver samarbejdspartnere sikkerhed for, at virksomheders produkter er unikke og beskyttet. Dermed bliver det lettere f.eks. at tiltrække kapital til at udvikle forretningen.

  • Virksomheder kan bruge designbeskyttelse til at forhindre efterligninger. Hvis andre krænker en virksomheds rettigheder, står den væsentligt stærkere med et registreret design.

  • Designbeskyttelse sikrer virksomheders investering. Uden en designbeskyttelse, risikerer en virksomhed at skulle trække et produkt tilbage eller lave det om, fordi andre beviser, at designet har krænket deres rettighed. Derfor er det en god idé at registrere et design, før virksomheden investerer i markedsføring og produktion.

  • Virksomheder kan handle med rettigheder. En virksomhed kan således sælge sine rettigheder eller licensere dem til andre mod betaling.