Det er muligt at skabe en sund forretning, uden det behøver at være på bekostning af klimaet

Publiceret 11-03-2022

Med hjerte og ildhu stiftede iværksætter Katrine Lee Larsen virksomheden Copenhagen Cartel, der blandt andet producerer bæredygtigt badetøj og har en vision om at forene klima og forretning. En vision, som varemærket spiller en stor rolle i at opnå.

Note til artiklen: Forbrugerombudsmanden har den 18. januar 2024 politianmeldt Copenhagen Cartel for overtrædelse af vildledningsforbuddet og for bl.a. at have vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i sin markedsføring.

Da Katrine Lee Larsen svømmede i havvandet på Bali, var hun bogstaveligt talt omringet af plastikaffald, og det altoverskyggende spørgsmål var: Hvorfor er der ikke flere, der gør noget? ”Jeg kom frem til, at folk simpelthen ikke er oplyste om, hvor omfattende problemet er. Det var jeg heller ikke. Først da jeg så det med mine egne øjne,” forklarer hun.  Der vidste hun, at hun blev nødt til at handle, og det blev startskuddet til virksomheden Copenhagen Cartel, som hun stiftede i 2020.

Der var ingen forkromet forretningsstrategi, men en kæmpe passion for at bidrage til at løse et problem. Idéen var at vende problemet på hovedet: Derfor genanvender Copenhagen Cartel plastik fra havet og laver det om til bikinier, træningstøj og andre produkter. Den ultimative agenda er at skabe en platform til at råbe folk op om omfanget af ressourcespild og forurening i verdenshavene.

Med en fortid i iværksættermiljøet og startupvirksomheder som Wolt og Lunar, vidste Katrine, at hendes hjerne tænker i koncepter, positioneringer og brands. Copenhagen Cartel er altså hendes bidrag til problemstillingen. Og motivationen er klar: ”Jeg vil bevise, at det er muligt at skabe en sund forretning, uden at det behøver være på bekostning af klimaet,” siger hun.

Klima eller profit?

For Copenhagen Cartel er den grønne og sorte bundlinje dybt afhængige af hinanden. Forretningen er indgangsvinklen til, at Katrine kan sætte fokus på produktions- og forbrugsmønstre inden for tøj og tekstil:” Jeg elsker, at vi kigger på flere bundlinjer end den sorte. Vi har skabt en virksomhed, der også måler impact som et succeskriterie, når vi sætter KPI’er. Men vi skal selvfølgelig have en sund forretning, for ellers kan vi ikke eksistere i morgen,” siger hun.

Varemærket bidrager til begge bundlinjer

Copenhagen Cartel blomstrede, og Katrine og iværksættermakkeren Anne Karina Asbjørn fik hurtigt øjnene op for, at andre ønskede at misbruge deres succes: Nye Instagram-profiler, der kopierede deres content, piblede frem, og det gør de stadig. For at sikre, at Copenhagen Cartel eksisterer i fremtiden, valgte de at registrere varemærket som noget af det første i 2021. På det tidspunkt var investorernes interesse allerede vakt, og de opfordrede også Katrine til at sikre sig retten til den idé, hun allerede havde arbejdet benhårdt på at realisere. Det gjorde hun, og det stoppede ikke ved navnet. I dag har virksomheden også registreret deres første produktnavn.

Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé

Uden IP-rettigheder er det svært at kalde produkterne for vores aktiver

Til et pitch-event med store investorprofiler blev vi som det første spurgt, om Coperhagen Cartel også havde tænkt på at registrere deres produktnavne: ”Da vi heldigvis kunne sige, at vi havde styr på den del, lyste deres øjne op. Så var vi lige pludselig rigtig interessante”, siger Katrine, der er i fuld gang med at udvikle flere produkter, der skal registreres. ”Det er ikke bare produkter. Det er vores viden, der er lagt i de her produkter. Den bliver vi nødt til at beskytte. Hvis vi ikke har styr på rettighederne, er det jo også svært at sige til investorerne, at det er vores aktiv.”

Lige nu foregår langt de fleste af Copenhagen Cartels aktiviteter i Danmark, men blikket er rettet mod udlandet: ”Hver dag minder jeg mig selv om, at vi skal være et globalt brand. Vi skal udover Danmarks grænser, og her bliver risikoen for kopiering bare langt større. Derfor har vi prøvet at sikre os så godt som overhovedet muligt.”

”Ikke bare ”happy-go-lucky – jeg vil drive en sund forretning”

Drivet for at gøre en forskel er kendetegnet for hele Copenhagen Cartel, hvor alle investorer deltager i workshops, så de forstår selve kernen i virksomhedens arbejde for en grønnere fremtid. ”Det er vigtigt for mig, at de forstår, at forretning og klima kan gå hånd-i-hånd. Jeg er ikke bare sådan ”happy-go-lucky”. Jeg vil drive en sund forretning.  Heldigvis er der nu fokus på brands og produkter, der er skabt med grønne visioner. Med Copenhagen Cartel har vi skabt et fællesskab, der bidrager til den bæredygtige transformation”.

Læs mere om, hvordan du registrerer dit varemærke

Læs mere om Copenhagen Cartel

EUIPO logo