Patentansøgning via eOLF

Du kan indlevere danske og internationale patentansøgninger via tjenesten eOLF. Tjenesten er gratis, men du skal installere et stykke software, der derefter bruges med en elektronisk identifikation (smartcard). Det betyder at indleveringsprocessen foregår krypteret og sikkert.

Sådan gør du

For at kunne bruge eOLF til elektronisk indlevering af patentansøgninger, skal du installere hele EPO’s Online Filing pakke. Den består af et smartcard, en smartcard læser og online filing software.

  1. Start med at installere EPO’s Online Filing tjenestes software.
    Installér

         
  2. Bestil et EPO smartcard. Det tager ca 20 dage, før du har dit kort. PIN-kode til kortet vil blive sendt til dig separat sammen med instruktioner om, hvordan du aktiverer kortet. 
    Bestil og læs mere   


  3. Når du har modtaget dit EPO smartcard, skal du tilmelde det til den danske indleveringsserver, før du kan indlevere. Du kan tilmelde dig via https://eolf.dkpto.dk/olf/enrol


  4. Kontrollér at dit smart virker via https://eolf.dkpto.dk/olf/receiver. Hvis dit kort fungerer og er korrekt registreret, vil du modtage beskeden ”This is the Online Filing receiver URL. Your smart card certificate is working correctly and you can file to this URL using the Online Filing client.” 


Gode råd om brug af EPO smartcard

  •  Vær opmærksom på at indsætte dit smartcard korrekt. Lysdioden på din smartcard holder skal konstant lyse grønt, og at dit smartcard certifikat skal være synligt i browserens oversigt over certifikater.

  •  Hvis du har fornyet dit smartcard, skal du huske at registrere det på Patent- og Varemærkestyrelsens server via https://eolf.dkpto.dk/olf/enrol

  •  Dit eOLF program skal holdes opdateret. Når du starter programmet, kommer der en advarsel, hvis der er opdateringer.

Har du brug for hjælp?

Har du spørgsmål vedrørende indlevering af patentansøgninger via eOLF, er du altid velkommen til at kontakte os. Telefonerne er åbne mandag til torsdag 9-16 og fredag 9-15.  

Send os en mail