Astralis: E-sportens stærkeste varemærke

Publiceret 29-04-2019
Nyhed

E-sport er ny i den globale sportsverden. Ikke desto mindre har den på rekordtid gennemgået en revolution, og danske Astralis går forrest i at markedsføre sporten. Prisen for succes er dog, at asiatiske kopister lukrerer på deres varemærke.

Der findes næppe et dansk sportsnavn, som oplever mere succes i disse dage end CS:GO mestrene Astralis. For få år siden vidste de færreste, hvad e-sport var, og hvis de gjorde, forbandt de det ofte med asociale teenagedrenge. Sådan er det ikke længere. Astralis, som på latin betyder ”af stjerner”, har gennemgået en rejse fra at være et stort navn i en nichesport til at være verdens bedste hold i verdens måske hurtigst voksende sportsgren. Sidste år omsatte e-sport for syv mia. kr.

Kommunikationsdirektør i RFRSH, der ejer Astralis, Steen Laursen startede i selskabet 2017 og var med til at sætte Astralis på landkortet.

”Det handler om at oplyse og derigennem nedbryde fordomme om sporten. Folk forbinder i dag ikke Astralis’ navn og logo med mørke kælderrum og billig cola. Nej, de forbinder det med sunde og professionelle sportsfolk,” siger Steen Laursen, som har været med til at udvikle e-sport til at gå fra at være en subkultur til at blive mainstream.

Steen Laursen har med en fortid i bla. BIF og AG København en solid ballast at trække på, men det var alligevel en af karrierens største udfordringer, da han blev bedt om at forvandle Astralis fra en latinsk glose til et navn, som symboliserer alt, hvad de vil stå for: Vindermentalitet, sundhed, fællesskab og socialt ansvar.

Medier får øje på den gode historie

Efter en dokumentarserie på DR, en tv-aftale med TV2 og selvfølgelig en masse sportslig succes, fremstår Astralis og resten af e-sport-universet på en helt anden måde i befolkningens bevidsthed end for få år siden. Opmærksomheden, fanbasen og præmiepengene voksede i takt med, at sporten vandt terræn. Det betyder også, at værdien af Astralis’ varemærke oplever kronede dage.

”Det oplever vi på flere fronter. På den positive side sælger vi trøjer i en hastighed, som de fleste sportsklubber vil være misundelige på,” siger Steen Laursen. Da Astralis lancerede deres nye spillertrøjer stod 1.500 desperate fans i kø foran Fields i håbet på at være de første til at få fingrene i spillertrøjen med den røde diamant og sorte stjerne på brystet.

”Fra start har vi været afhængige af visionære investorer. Investorerne og folkene bag betyder stadig alt, for at vi kan indfri de store ambitioner, men i takt med at vi vokser, kan vi også stille andre krav til kommercielle samarbejdsaftaler. Vi er meget bevidste om, hvad vi står for, og hvilke selskaber som omkranser vores navn og logo.” Astralis har i dag sponsorater for et tocifret millionbeløb.

Prisen for succes

”På den negative front oplever vi i stigende grad, at asiatiske produkter forsøger at misbruge vores varemærke til at sælge deres produkter. På den ene side er det jo et udtryk for, at vi er succesfulde, men bagsiden af medaljen er, at vi ikke kan styre, hvem vi associeres med.” Astralis har to jurister ansat til at gå efter kopister og beskytte deres varemærke.

Sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen Barbara Suhr-Jessen arbejder med at bekæmpe kopivarer. Hun fortæller, at OECD estimerer, at op til 6,8 pct. af importen til EU er kopivarer, så Astralis’ historie er langt fra enestående.

”Handlen med kopivarer er et kæmpe problem. Patent- og Varemærkestyrelsen indgår i et tæt samarbejde herhjemme med 11 andre myndigheder om at bekæmpe kopivarer. Patent- og Varemærkestyrelsen deltager desuden i en række internationale fora til bekæmpelse af kopivarer. Derudover består en vigtig opgave i at informere forbrugerne om farerne ved kopivarer, og hvordan man undgår at købe dem,” siger Barbara Suhr-Jessen, der også anbefaler borgere og virksomheder at besøge hjemmesiden jegvælgerægte.dk for at hente gode råd.