IP and youth: Graitor forvandler trash til treats

Publiceret 27-04-2022

De unge iværksættere i Graitor arbejder benhårdt for, at deres forretning er med til at øge genanvendelsen af klodens ressourcer. De grønne ambitioner er tårnhøje, og et af midlerne for at nå dem er at beskytte virksomheden med IP-rettigheder.

Graitor

Kan jeg ikke gå ned med dåserne og så få rabat på mit pølsehorn? Det var grundtanken, der sidenhen er blevet til startuppen Graitor. CEO, Kapser Olsen, fik idéen, da han efter en fredagsbar på professionshøjskolen UCN, så hvor mange flasker og dåser, der var blevet efterladt. Samtidig var han altid sulten efter fredagshyggen, og der så han en mulig motivationsfaktor for at returnere flasker og dåser. Og hvis han var motiveret, mon det så ikke også gjaldt andre?

De tre grundstiftere Kasper Olsen, Tobias Astrup og Anders Jespersgaard mødte netop hinanden på UCN, hvor de alle læste på samme linje. De begyndte at brygge på idéen om at lave et ekstra belønningssystem for at indlevere pantflasker. Da de var færdige i 2020, gik de fra dag ét fuldtid ind i Graitor med en motivation om at give deres bidrag til en grønnere fremtid. 

Fremtidens platform til pant

Graitor er skabt med et mål om at motivere flere til at pante dåser og flasker og øge genanvendelsen til gavn for klimaet – og ja, det gælder også grænsedåsen. Graitor er en digital løsning, hvor du med Graitor-appen kan scanne stregkoden på din pantkvittering og få en treat udover de penge, du får tilbage i pant. Det kan fx være rabat på et pølsehorn, en sandwich eller et abonnement.

Hvert år forsvinder der flaskepant for 125 mio. kr., lød konklusionen fra TV2 Nyhederne, der tilbage i 2021 satte fokus på flaskepant og forbrugernes incitament for at returnere tomme dåser og flasker. ”Derudover er der 400. mio. grænsedåser, vi desværre ikke ved, hvor ender henne,” siger CPO, Anders Jespersgaard. 

De grønne ambitioner ender ikke med flaskepant: Teamet arbejder for at udvide, så flere grønne gerninger omsættes til treats: ”Vi vil rigtig gerne lave en belønningsplatform til grønne gerninger i mange afskygninger. Derfor kigger vi også på, hvordan vi kan overføre konceptet til bl.a. affaldssortering.”

Graitor app

I den grønne sags tjeneste

Teamet er drevet af en større dagsorden: ”For os er det en kæmpe motivationsfaktor at skabe noget fra bunden. Det kick, det giver, er nok næsten kun overgået af motivationen om at bidrage til den grønne dagsorden og løse de udfordringer, vi har omkring ressourcespild,” siger Anders Jespersgaard. For at kunne gøre en forskel, er Graitor ikke i tvivl om, at de skal beskytte deres forretning gennem IP-rettigheder. Derfor er de i dialog med eksterne rådgivere, der kan hjælpe dem med at sikre retten til deres idé: ”Vi er nødt til at få hjælp udefra for at blive skarpe på, hvad der er det rigtige for os. Fra start vidste vi fx ikke, at vi ikke kan beskytte vores software medmindre, vi havde skabt en ny teknisk løsning,” forklarer Anders Jespersgaard.

Graitor vil ikke bare være en dansk virksomhed. De vil gerne indtage den internationale scene, så forbrugere i hele verden bliver motiveret til en grønnere adfærd. Derfor er de meget optagede af at beskytte deres virksomhed så godt som overhovedet muligt:

”Vi tager IP-dagsordenen meget seriøst, fordi vi gerne vil udrulle vores koncept internationalt. For ikke at blive ædt op, bliver vi nødt til at beskytte vores idéer på den bedst tænkelige måde. Vi arbejder bl.a. på både at sikre vores virksomhedsnavn, logo og design.”

Læs vores andre temacases