IP and youth: Ophavskvinde bag vandtætte ridebukser er født med iværksætter-DNA

Publiceret 12-05-2022

Med virksomheden ByCavour har 25-årige Clara Bergman Smit vind i sejlene. Hun har set et hul i markedet og kombineret med hendes gejst og store kendskab til målgruppen, er hun kommet hurtigt fra start. Nu er hun i gang med at lægge den strategi, der sikrer en plads i et marked domineret af store mastodonter.

Clara Bergman Smit havde været til ridestævne en regntung dag. Med drivvåde bukser og en forkølelse på vej, var humøret derfor ikke i top: ”Jeg gad simpelthen ikke mere. Det her må kunne gøres anderledes”, tænkte hun. Det blev begyndelsen til virksomheden ByCavour.

Et konkurrencepræget marked

Med ByCavour er Clara Bergman Smit i gang med at udvikle vandtætte ridebukser: ”Jeg ved, at det mangler på markedet, da der ikke er nogen, der har lavet vandtætte ridebukser før,” forklarer hun. Når Clara Bergman Smit er færdig med sit studie, planlægger hun at gå fuldtid ind i virksomheden, hvor målet i første omgang er at få produktet markedsført i Norden. Strategien er at være firstmoover. Men hun ved, at hun med store aktører i rideudstyrsmarkedet skal forholde sig til, hvordan hun kan beskytte den forretning, hun er i gang med opbygge: ”Det vigtigste for mig er, at mit brand forbindes med kvalitet og komfort. Derfor kigger jeg i at beskytte det navn og det logo, som andre kommer til at forbinde produktet med i fremtiden, og jeg har allerede været i dialog med eksterne rådgivere” siger hun.

Sådan ansøger du om et varemærke

Markedskendskab

Netop nu arbejdes der på højtryk på at lægge sidste hånd på prototypen, og hun forventer at påbegynde salg af produktet i løbet af 2022. Idéen er blevet modtaget med kyshånd: ”Ridesporten har taget virkelig godt imod det! Alle jeg møder, spørger til produktet og vil gerne havet et par. Det er helt uvirkeligt: Det er jo bare mig, der har fået en idé, der skal gøre det lidt lettere at have hest.”

At have så godt et kendskab til sin målgruppe og sit marked, oplever Clara Bergman Smit som en stor fordel i rejsen fra idé til forretning. Det var også et væsentligt konkurrenceparameter, som dommerne lagde vægt på til ’Danish Entrepreneurship Festival 2021, hvor hun løb med sejren i idékonkurrencen for videregående uddannelser.

"Jeg har altid spekuleret i løsninger"

Men hvordan går man fra at se et behov til at kaste sig ud fra 100-meter-vippen i et projekt, der kræver så meget energi og personlig investering? Med både forældre og bedsteforældre, der er iværksættere, lå det for Clara Bergmann Smit næsten i kortene: ”Jeg har altid være løsningsorienteret. Har jeg set noget, der kunne gøres bedre, spekulerer min hjerne i løsninger. Og med mange iværksættere omkring mig, var det nok ikke så stort et spring for mig, som det måske kan være for andre. Selvom det kan være skræmmende, blev jeg nødt til at kaste mig ud i det. Derfor arbejder jeg benhårdt hver dag.”

 Læs vores andre temacases