Fem gode råd: Sådan lykkes du på det kinesiske marked

Publiceret 02-07-2019

Hvordan lykkedes du med at gøre forretninger i Kina? Hvad er noget af det første, du skal gøre, og hvad skal du undgå? Det fortæller Simon Cheetham, der er team leader i China IPR, SME Helpdesk og ekspert i det kinesiske marked.

Det er langt fra alle, der lykkedes med at gøre forretninger i Kina. Kulturen, sproget og systemet gør det vanskeligt for mange virksomheder, særligt små og mellemstore, at få fodfæste på det kinesiske marked. Men der er gode råd at følge for at knække koden.

Patent- og Varemærkestyrelsen har i samarbejdet med Danish-Chinese Business Forum inviteret Simon Cheetham til Danmark for at give gode råd til virksomheder, der vil ud på det kinesiske marked.

”Der er forskelle mellem Kina og Europa, og det er vigtigt at forstå, at immaterielle rettigheder som udgangspunkt er nationale. Derfor skal man være opmærksom på, at man også skal registrere eksempelvis sit varemærke i Kina,” siger Simon Cheetham.

”Den der registrerer sit varemærke først i Kina, har også retten til at bruge det. Så hvis en europæisk virksomhed ikke får registeret sin rettighed i Kina tidsnok, vil man ikke have mulighed for at promovere sit brand og virksomhed.”

Fem gode råd

Overvejer du også at drive virksomhed i Kina, giver Simon Cheetham her fem gode råd til, hvordan du lykkes med at drive forretning på det enorme marked:

  1. Registrer dit patent, varemærke eller design, før du tager afsted. Hvis du ikke gør det, vil en anden have mulighed for at gøre det, og så kan du ikke drive forretninger i landet. Hvis du omvendt ikke bruger eksempelvis dit varemærke aktivt, vil du miste rettigheden til det.
  2. Registrer også din rettighed på kinesisk. Ellers vil kineserne ikke forstå dit brand. Og vær her opmærksom på, at varemærker i Kina har både hoved kategorier og underkategorier. Det er vigtigt at tage stilling til begge, så din virksomhed er beskyttet så godt som muligt. Det bedste du kan gøre er at tage kontakt til en stor professionel IPR rådgiver, som kan hjælpe med sproget i ansøgning fasen.
  3. Find dig en kinesisk forretningspartner, som kan hjælpe dig med, hvordan markedet fungerer, og hvad du skal undgå at gøre. Tag evt. fat i Danish-Chinese Business Forum, som kan hjælpe dig på vej. Vær tålmodig, det tager normalt op til 12-18 måneder at få fodfæste på det kinesiske marked.
  4. Der er ingen genveje til det kinesiske marked – husk altid at få lavet omfattende kontrakter og aftaler med dine forretningspartnere, som du vil gøre alle andre steder.
  5. Kontakt China IPR, SME Helpdesk, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal registrere dine rettigheder, inden du tager til Kina. Her sidder engelsktalende eksperter klar til at hjælpe dig på vej med gode råd.