Virksomhederne forventes fremover i langt højere grad end nu at appellere til alle fem sanser i jagten på at få forbrugerne til at forstå og huske deres brand. Men det er fortsat svært at opnå registrering af nye varemærketyper som dufte, smage og teksture. Det stod klart, da Patent- og Varemærkestyrelsen i samarbejde med EUIPO EU Boards of Appeal fornylig holdt kursus om den seneste udvikling og praksis på området.
”Mærketyper som dufte, smage og teksture kan fortsat ikke registreres, fordi de ikke kan gengives tilstrækkelig klart og præcist, men det er blot et spørgsmål om tid, før teknologien er på plads. Jeg vil derfor opfordre til, at man holder øje med området, for disse mærker vil også begynde at finde vej til registrene,” siger Gordon Humphreys, der er Chairperson for femte Board of Appeal i EU.
Skrappe krav til væremærkerne
Gennemførelsesforordningen forsøger at imødegå udfordringerne ved at beskrive kravene til de forskellige mærketypers gengivelse og deres beskrivelse. Selvom mærkerne ikke længere skal gengives grafisk, så skal de stadig være klare, præcise, selvstændige, let tilgængelige, forståelige, varige og objektive.
Desuden blev det gjort klart, at nye varemærketyper som lyd-, bevægelses- og multimediemærker har et overlap med ophavsretten, hvilket udfordrer grænsedragningen. For bevægelses- og multimediemærker eksisterer der desuden nogle udfordringer og uklarheder i forhold til krænkelser af varemærker som kortvarigt optræder i baggrunden eller uden for fokus.
Endelig var der på kurset drøftelser om udviklingen i praksis hos Boards of Appeal med udgangspunkt i seneste afgørelser, samt udviklingen i appel-processer og den nye mulighed for mediation ved Boards of Appeal.