Roskilde Festivals ikoniske varemærke fylder 15 år

Publiceret 03-07-2019

Roskilde Festival har siden den første koncert i 1971 udviklet sig til et af Europas stærkeste festivalbrands. Festivalens beskyttede varemærke og orange logo skal blandt andet holde Roskilde-kopister fra døren.

Hvad har ulovlige kopivarer som sko, tøj og solbriller at gøre med Roskilde Festival? Mere end man umiddelbart skulle tro. Roskilde Festival er blevet et millionforetagende og har udviklet sig til et af Europas bedste brands. Dermed er de i farezonen for, at deres produkter, varemærke og logo bliver kopieret.

Derfor har den almennyttige virksomhed bag festivalen, Foreningen Roskilde Festival, sørget for at få eneretten til varemærket ”Roskilde Festival”, som nu fylder 15 år. Senest har festivalen fået eneret til det ikoniske logo med det orange telt, der for mange er selve symbolet på en af årets helt store oplevelser.

”Med en registreret eneret til både navn og logo bliver det lettere at håndhæve dine rettigheder og beskytte din forretning mod kopister,” siger Hannah Holm Olsen, varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen med henvisning til, at salget af kopivarer generelt er et voksende problem.

”Vi anbefaler altid, at man som Roskilde Festival sikrer sit varemærke for at undgå, at andre lukrerer på ens brand eller produkt,” fortsætter Hannah Holm Olsen.

I Danmark er det ikke ulovligt at købe kopivarer til eget forbrug, men alligevel opfordrer Patent- og Varemærkestyrelsen forbrugerne til at købe den ægte vare. ”Kopivarer koster danske virksomheder og dermed samfundet rigtig mange penge. Blandt andet derfor opfordrer vi forbrugerne til at købe ægte varer,” siger Hannah Holm Olsen.

De seneste tal fra OECD og det europæiske varemærkekontor, EUIPO, viser, at handlen med ulovlige kopivarer udgør op til 3,3 procent af verdenshandlen svarende til omkring 3.346 mia. kroner.

Fakta: Gode råd til at undgå at blive kopieret

Der er flere greb til at gøre det vanskeligere at kopiere din virksomheds produkter.

  • Sørg for at registrere dit varemærke, logo eller design. Så er de lettere at håndhæve.
  • Benyt særlige kendetegn på varerne eller emballagen. Mange kopivarer ser nærmest identiske ud med originalproduktet. Derfor kan du indsætte nogle hemmelige elementer i dit produkt, som et stykke farvet tråd, der syes ind i fx kraven, en stavefejl i vejledningen eller et andet skjult mærke på varen. Du kan også benytte en kombination af hologrammer, stregkoder og to- eller tredimensionelle mærkater på emballagen.
  • Hold løbende øje med markedet for kopier. Kopivarer bliver ofte sat til salg på ulovlige hjemmesider. Derfor er det en god idé løbende at holde øje med internettet.

Få flere råd på www.jegvælgerægte.dk. Hjemmesiden drives af Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser, som blev etableret i 2008.