Børn og unge skal have større kendskab til immaterielle rettigheder, så de bliver rustet til at træffe bedre beslutninger og ikke køber kopivarer, når de handler. Derfor opfordrer det europæiske varemærkekontor (EUIPO) alle, der ønsker at øge bevidstheden om immaterielle rettigheder, til at søge midler hos dem. Myndigheden deler 1 mio. euro ud til projekter, som oplyser om værdien af varemærker og designrettigheder på børne- og ungdomsuddannelserne.
EUIPO’s opfordring er et led i en bevidsthedsstrategi, der fokuserer særligt på børn og unge i akademiske miljøer. Initiativet blev søsat i 2015, hvor EUIPO uddelte penge til 11 projekter og blev fulgt op af et andet initiativ, der hjalp 19 projekter i 2017.
EUIPO beder ansøgere om at forklare, hvordan de har i sinde at måle resultaterne af deres projekter, og hvordan de har tænkt sig at formidle budskabet til målgruppen (15-24-årige).
Ansøgningsfrist er den 2. juli.
Læs mere om initiativet, og hvordan du søger.