”Kopister er skruppelløse, så længe de kan”

Publiceret 15-12-2020

Siden impactvirksomheden LastObject igangsatte deres første kampagne på crowdsourcingplatformen Kickstarter, har de oplevet at få deres genanvendelige hygiejneprodukter ulovligt kopieret.

Stifterne af LastObject: Kåre Frandsen, Isabel Aagaard og Nicolas Aagaard.

Engangsvatpinde er et af de mest forurenende produkter i verdenshavene, og det har stifterne af virksomheden LastObject, Isabel Aagaard, Nicolas Aagaard og Kåre Frandsen, tænkt sig at lave om på. Med en mission om at eliminere alle engangsprodukter indenfor personlig hygiejne, har de selv opfundet og designet genanvendelige vatpinde, vatrondeller og lommetørklæder, som de efter kun halvandet år nu sælger til mere eller mindre hele verden.

Inden de tre stiftere sendte deres genanvendelig vatpind på markedet, valgte de i april 2019 at lægge produktet op og lancere en kampagne på crowdsourcingplatformen Kickstarter.

”Vi havde besluttet, at hvis vi på forhånd kunne sælge for 100.000 kr. af vores genanvendelig vatpind, LastSwab, ville vi gå i gang med at sætte produktionen i gang.

”Vi havde besluttet, at hvis vi på forhånd kunne sælge for 100.000 kr. af vores genanvendelig vatpind, LastSwab, ville vi gå i gang med at sætte produktionen i gang. Men i løbet af få uger havde vi allerede solgt for flere millioner kroner – primært til amerikanske kunder - så det gik over alt forventning. Det var en god test på, hvorvidt produktet var klar til markedet, og det gav os en god startkapital,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen, CEO i LastObject.

Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé

Men det har ikke været uden omkostninger.

”Vi vidste fra andre iværksættere, at når man lancerer på Kickstarter, så sidder der nogen og overvåger, hvilke produkter, der er succesfulde, og på mindre end en måned sælger de dårlige kopier. Det skete også for os, men vi var nødt til at få valideret vores koncept, så vi tog en kalkuleret risiko,” forklarer Kristian Pitzner-Jørgensen.

”Vi vidste fra andre iværksættere, at når man lancerer på Kickstarter, så sidder der nogen og overvåger, hvilke produkter, der er succesfulde, og på mindre end en måned sælger de dårlige kopier.

Lukket 8000 hjemmesider og salgsannoncer

Eftersom de tre stiftere har arbejdet med design i ti år forinden etableringen af LastObject vidste de, hvor vigtigt det var at have deres rettigheder på plads. Derfor har de tidligt søgt om registrering af deres varemærker og design til deres produkter i mange lande verden over – Europa, USA, Canada, Australien og en række asiatiske lande, herunder Kina.

Det har betydet, at de med advokaters hjælp i dag har fået fjernet kopier på Amazon, Ebay og lukket mere end 8000 hjemmesider og salgsannoncer.

”Vi prøver at bygge et brand, som er kendt for originalitet og kvalitet. Når nogen bruger vores navn og vores produkter, så bliver vi nødt til at gøre noget.

”Vi prøver at bygge et brand, som er kendt for originalitet og kvalitet. Når nogen bruger vores navn og vores produkter, så bliver vi nødt til at gøre noget. Vi føler, vi har en forpligtelse til at reagere, når vores kunder bliver snydt, og når nogen tager sig betalt for den lange designproces og de ressourcer, vi har investeret i at få produkterne på markedet. Kopister er skruppelløse, så længe de kan. Det er ikke i orden, og det er ikke en måde at bygge en forretning på,” understreger Kristian Pitzner-Jørgensen.

Læs mere om, hvordan du kan beskytte din opfindelse

Tre gode råd fra Kristian Pitzner-Jørgensen, LastObject

  1. Beskyt din idé. Det kan godt svare sig at beskytte sig på de markeder, der er vigtige for en.
  2. Lav en prioriteret liste over hvilke markeder, der er vigtige. Også selvom det koster vigtige penge tidligt i din virksomheds liv. Og gør det gerne både for dine varemærker og design.
  3. Træk på dit netværk. Det er altid en god idé.

Kopiering sker også i seriøse retailforretninger

Fordelene ved at have styr på rettighederne er flere. Ifølge Kristian Pitzner-Jørgensen har LastObject både fået stoppet kopister og producenter – særligt i Kina. Men den ulovlige kopivarehandel sker ikke kun digitalt. Også seriøse retailforretninger overtræder rettighederne ved at sælge billige, men dårlige kopier.

”Med rettighederne i hånden har vi taget en dialog, fjernet kopiprodukterne og fået vores egne originalvarer på hylderne i stedet. På den måde har rettighederne også vist sig at have en kommerciel værdi,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen.

”Med rettighederne i hånden har vi taget en dialog, fjernet kopiprodukterne og fået vores egne originalvarer på hylderne i stedet. På den måde har rettighederne også vist sig at have en kommerciel værdi,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen.

 

Tilmeld nyhedsbrev: Fra idé til forretning

Få inspiration, invitationer til events for iværksættere og nyheder direkte i indbakken. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Felter med (*) skal udfyldes