Engangsvatpinde er et af de mest forurenende produkter i verdenshavene, og det har stifterne af virksomheden LastObject, Isabel Aagaard, Nicolas Aagaard og Kåre Frandsen, tænkt sig at lave om på. Med en mission om at eliminere alle engangsprodukter indenfor personlig hygiejne, har de selv opfundet og designet genanvendelige vatpinde, vatrondeller og lommetørklæder, som de efter kun halvandet år nu sælger til mere eller mindre hele verden.
Inden de tre stiftere sendte deres genanvendelig vatpind på markedet, valgte de i april 2019 at lægge produktet op og lancere en kampagne på crowdsourcingplatformen Kickstarter.
”Vi havde besluttet, at hvis vi på forhånd kunne sælge for 100.000 kr. af vores genanvendelig vatpind, LastSwab, ville vi gå i gang med at sætte produktionen i gang.
”Vi havde besluttet, at hvis vi på forhånd kunne sælge for 100.000 kr. af vores genanvendelig vatpind, LastSwab, ville vi gå i gang med at sætte produktionen i gang. Men i løbet af få uger havde vi allerede solgt for flere millioner kroner – primært til amerikanske kunder - så det gik over alt forventning. Det var en god test på, hvorvidt produktet var klar til markedet, og det gav os en god startkapital,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen, CEO i LastObject.
Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé
Men det har ikke været uden omkostninger.
”Vi vidste fra andre iværksættere, at når man lancerer på Kickstarter, så sidder der nogen og overvåger, hvilke produkter, der er succesfulde, og på mindre end en måned sælger de dårlige kopier. Det skete også for os, men vi var nødt til at få valideret vores koncept, så vi tog en kalkuleret risiko,” forklarer Kristian Pitzner-Jørgensen.
”Vi vidste fra andre iværksættere, at når man lancerer på Kickstarter, så sidder der nogen og overvåger, hvilke produkter, der er succesfulde, og på mindre end en måned sælger de dårlige kopier.