I bestemte brancher – som fx lægemiddel og biotek – er det helt afgørende, at man har styr på sin patent-strategi, for værdien af virksomheden indfanges stort set udelukkende af patentet. Men i mange andre brancher er IP-strategien også afgørende, og derfor er det en faktor, man kigger nøje på hos Vækstfonden, inden man investerer i en ung virksomhed.
”Generelt kigger vi jo på, om de founders, der kommer med ideen, har lavet en proportional IP-strategi. Forstået på den måde, at de skal have afklaret: Hvad er gængs i branchen, og giver det værdi,” siger Otto Bjerg Hausgaard, Investmentmanager i Vækstfonden.
En manglende strategi er et problem, ligesom det kan være et advarselssignal for investorerne, hvis en virksomhed har taget et patent, som ikke giver mening.
Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé
For investorerne handler det om at minimere risikoen. Patenter kan være et værn mod større konkurrenter, og dermed bidrage til at minimere risikoen. Og selvom patentet endnu ikke er udstedt, kan den rigtige plan i sig selv være med til at gøre investeringen mere attraktiv.
”Vi tager jo en kalkuleret risiko, når vi ser på ’patent pending’*, og vi vurderer ud fra de udsagn omkring patentet eller vores egen ’freedom to operate’-analyse*. Det, at iværksætterne arbejder aktivt med patentet, giver os tryghed. Der er flere og flere eksperter, der har forholdt sig til patentet, jo tættere det kommer på udstedelsen, så risikoen tager selvfølgelig mere og mere af,” siger Otto Bjerg Hausgaard.