De fleste af os kan have svært ved at afslå et godt tilbud. Særligt hvis det er produkter, som ellers er dyre. Forførende lave priser kan lokke selv de bedste. Men i mange tilfælde er tilbuddet for godt til at være sandt. Kopivarer er nemlig fortsat et stort problem, og selvom de danske forbrugere i mindre grad siger, at de køber kopivarer som et bevidst valg, er det stadig vigtigt at se sig godt for, så man undgår at blive snydt.
Ifølge nye tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, siger kun 5 procent af de danske forbrugere i dag, at de bevidst køber kopivarer. Det er 4 procentpoint lavere end i 2017. Alligevel er salget af ulovlige kopivarer stadig så omfattende og lukrativ en forretning, at Danmark og resten af EU hvert år lider tab i milliardklassen.
”Det er positivt, at færre danske forbrugere siger, at de bevidst køber kopivarer. Men vi må desværre erkende, at kopihandel fortsat er et stort problem, og at det er let at blive snydt. Vi ved, at kopivarer i stor stil stadig finder vej ind i landet. Det er derfor vigtigt at se sig godt for, når man handler online. I mange situationer kan det være svært at se forskel på en ægte og en falsk vare – og som forbruger kan man nemt uforvarende komme til at købe et falsk produkt. Særligt nu her op til Black Friday, hvor der er mange fristelser, tilbud og spotpriser,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Ifølge EUIPO mister myndighederne i EU-landene hvert år op til 111,5 milliarder kroner i skatteindtægter på grund af kopivarehandel. Samtidig mister virksomhederne også store summer i tabt salg. Det skete også for den lille danske virksomhed, Bulbul Watches, der designer ure. Kinesiske kopier til salg på Alibaba, Amazon og Ebay betød, at Bulbul var tæt på at måtte lukke virksomheden.
”Jeg opdagede i starten, at der lå nogle kopier på Alibaba, hvor kopister havde brugt vores produktbilleder. For køberen lignede det fuldstændigt vores produkt – bare til en brøkdel af prisen. Senere opdagede jeg nye brands, som bare havde taget vores design og kaldt det noget nyt. Det betød, at der begyndte at komme en masse dårlige anmeldelser af vores ure på Amazon. Det var ved at koste butikken,” siger Jacob Juul, stifter af Bulbul Watches, der har registreret sit varemærke og designs og bekæmpet kopierne.
Læs også: Bulbul tog sagen i egne hænder, da de blev kopieret
Men ikke nok med, at kopihandel er en alvorlig sag for de ambitiøse virksomheder, der har arbejdet hårdt for at udvikle nye produkter, så kan kopivarer også være direkte farlige for forbrugerne. Patent- og Varemærkestyrelsen vil derfor, her op til Black Friday, hjælpe danske forbrugere med at blive klædt godt på til at undgå kopivarer.
”Det sker gennem en kampagne på de sociale medier, hvor vi blandt andet vil komme med gode råd og minde forbrugerne om, at det kan gå galt på flere måder, hvis man køber falske varer. Kopivarer kan fx indeholde sundhedsskadelige stoffer eller risikere ikke at leve op til sikkerhedsstandarder. Hvis du køber kopivarer online, kan du også risikere at få stjålet og misbrugt dine kreditkortoplysninger af kriminelle bagmænd eller at få malware på din computer,” siger Barbara Suhr-Jessen.
Det er desuden ikke længere kun luksusprodukter, som dyre tasker, ure og tøj, der forfalskes. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, lægemidler og elektronik. Det er også værd at være opmærksom på, at kopivarer, der sendes fra lande uden for EU, kan blive opdaget i toldkontrollen og destrueret – på baggrund af sælgerens ulovlige salg af kopivarer - og i den situation vil forbrugeren ikke modtage varen.