Ny funktionalitet ved elektronisk indlevering af ansøgning om patent

Publiceret 18-12-2025

Patent- og Varemærkestyrelsen arbejder kontinuerligt på at udvikle og modernisere vores IT-systemer, så de matcher vores kunders behov. Den 5. januar 2026 går vi derfor i luften med en ny funktionalitet i vores indleveringssystem til elektronisk ansøgning om patent.

Med den nye funktion i eFiling patent bliver det muligt at tilføje en organisation til løsningen. Det betyder, at medarbejdere i organisationen kan oprettes som brugere og tildeles forskellige roller og rettigheder i systemet (Administrator, Forfatter og Godkender). De kan fx have en arbejdsgang hvor:

  • Administrator tildeler medarbejdere rollerne Forfatter og Godkender.
  • Forfatter opretter patentansøgningen med data og bilag og sender til Godkender.
  • Ansøgningen godkendes af bruger med rollen Godkender.

 Med lanceringen af den nye funktionalitet i eFiling følger en række fordele:

  • Systemet udsteder en logfil, der viser, hvem der har gjort hvad og hvornår.
  • En ”fase-linje” vil være synlig øverst i ansøgningsmodulet, så brugere hele tiden kan følge ansøgningens status.
  • Roller giver mulighed for medlæsning og dermed hurtigere sparring omkring indleveringen.
  • En forbedret visning af ansøgningen, hvor status fremgår, samt hvilken bruger, sagen aktuelt ligger hos.

Sådan kommer du i gang med at bruge den nye funktionalitet

I første omgang vil Patent- og Varemærkestyrelsen hjælpe med at oprette organisation og brugere, og vi tilbyder også en online introduktion til systemet. På sigt vil funktionaliteten blive en fuldt integreret selvbetjeningsløsning i eFiling.

Ønsker du at oprette organisation og brugere eller en online demonstration i at bruge roller og rettigheder i eFiling, skal du kontakte os via e-mail.

Skriv til os

Læs også: