Copenhagen Fashion Week: Danske designere skal beskytte sig bedre mod kopister

Publiceret 10-08-2022

Selvom kopivarer koster branchen dyrt, ved mange danske modedesignere ikke nok om, hvordan de skal beskytte sig mod kopister.

Den danske modeuge er skudt i gang og i fire dage hyldes danske brands og designere, kreativitet og originalitet. Men det er ikke altid, at skaberne bag de smukke design får lov til selv at høste frugterne af deres hårde arbejde.

Ifølge OECD og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er op til 5,8 pct. af importen til EU kopivarer – heriblandt ofte falske produkter inden for tøj, sko og accessoires. I Danmark går virksomhederne glip af knap 7 milliarder kroner i direkte salg på grund af kopivarer.

Alt for mange danske modedesignere er dog ikke klar over, hvilke muligheder de har for at forebygge kopiering, eller hvad de skal stille op, når først skaden er sket.

“Meget tyder på, at folk i branchen ikke er ordentligt klædt på til at tage et hårdere livtag med kopister, og derfor risikerer de at gå glip af store indtægter, når deres produkter bliver kopieret. Der er lagt mange ressourcer og hjerteblod i at udvikle dem, så det er virkelig ærgerligt,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Hos brancheforeningen Dansk Mode & Textil kan de nikke genkendende til, at design-virksomheder mangler viden om de muligheder, der er for at forebygge kopieringen i branchen:

“Vi ved, at mange ikke har tilstrækkelig viden om, hvordan de kan beskytte deres design og forretning. Rigtig mange danske designere lægger et stort arbejde og mange ressourcer i at udvikle nye kreative design, så vi skal gøre alt, hvad vi kan for at dæmme op for problemet. Derfor vil vi også gerne bidrage til, at flere i branchen ved, hvordan de skal handle og ikke mindst, hvordan de kan sikre sig bedre mod kopieringen, før det sker,” siger presse- og kommunikationschef hos Dansk Mode & Textil, Simon Hansen.

Flere skal have øje for rettigheder
Først og fremmest skal flere virksomheder tage stilling til deres rettigheder, lyder det fra Henriette Vængesgaard Rasch.

Det drejer sig om stå så stærkt som muligt mod kopiering. Derfor er det vigtigt, at flere virksomheder i modebranchen tager stilling til, om det forretningsmæssigt giver mening at registrere deres varemærke og beskytte designet til deres produkter. For nogle giver det mening at forlade sig på ophavsretten, for andre er det en dårlig idé at lægge alle æg i en kurv. Har man registreret sine rettigheder, kan man langt bedre dokumentere, at man har retten til sit navn og design, og så står man ofte stærkere, hvis man oplever at blive kopieret.”

Tidligere undersøgelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at kun 12 pct af danske SMV’er bruger rettigheder som patenter, varemærker og design.

Læs mere om EUIPO’s opgørelse over omfanget af importen af kopivarer til EU: IP in Europe (europa.eu)

Læs mere om Patent- og Varemærkestyrelsen undersøgelse her: PVS_Brug_af_immaterielle_rettigheder_Okt2020.pdf (dkpto.dk)

Fakta: Tre gode råd til modedesignere

1. Læg en 
strategi for, hvordan I forebygger kopiering. Ved at have en systematisk tilgang, kan man nå langt med at forebygge kopiering, og samtidig kan man spare værdifuld tid og penge, hvis problemet opstår.

2. Hold øje med markedet for kopier og sørg for at undersøge historikken hos underleverandører i forhold til, om de tidligere har været involveret i kopivarehandel.

3. Indgiv en toldanmodning og bed toldmyndighederne - helt uden omkostninger - om at se efter og tilbageholde kopivarer.

Læs flere gode råd på jegvælgerægte.dk: For virksomheder - Jegvælgerægte (jegvaelgeraegte.dk)